Jag har ett garage med en fem meter lång vägg, utmed vilken jag avser att bygga en arbetsbänk. Nånstans på den här ytan vill jag ha en nedsänkning i bänken där jag kan placera en kap-/gersåg som helt enkelt står där för jämnan och där sågbordet hamnar i våg med övriga bänken. Sågen i fråga är en Hikoki C8fshg som har glidstagen framåt så den kan stå mot en vägg. Tanken är att bara göra bänken 60-70 cm djup. Nu är frågan, var utmed bänken bör jag placera sågen för att optimera användbarheten? Sätter jag den i mitten kommer jag inte att kunna såga fullånga lister. Så för listernas skull borde jag placera den i ena änden. Placerar jag den i änden kommer jag dock inte att kunna kapa några längre längder av nåt långt arbetsstycke. Tänk att man vill såga upp en 4 meters regel i enmeterslängder. Det jag antagligen kommer att såga mest är "remsor" av tex mdf och annat till hemmabyggen av typen bokhyllor osv. För dessa passar det ju utmärkt att placera den i mitten. En lösning är ju annars att helt enkelt strunta i nedsänkning och flytta runt den efter behov. Det senare kanske är det bästa egentligen, men jag är väldigt svag för idén om att få ner sågbordet i våg med övriga bänken för att kunna hantera större stycken väldigt stadigt. Vad säger ni som byggt liknande grejer? Var vill man ha sågen?
 
2-3 förberedda platser kanske? En där den passar i flesta fall med lite kortare bitar och en mot kanten för långa.

Alternativt om jag tolkar dig rätt. Arbetsytan är längs med garaget? Kan du då ha port/dörr öppen just när du kapar långa bitar så blir det antagligen smidigare om de kan sticka ut utanför garaget vid de tillfällena. (Alternativt en liten öppningsbar lucka?)
 
S skogstomten skrev:
2-3 förberedda platser kanske? En där den passar i flesta fall med lite kortare bitar och en mot kanten för långa.

Alternativt om jag tolkar dig rätt. Arbetsytan är längs med garaget? Kan du då ha port/dörr öppen just när du kapar långa bitar så blir det antagligen smidigare om de kan sticka ut utanför garaget vid de tillfällena. (Alternativt en liten öppningsbar lucka?)
Det sista hade ju varit perfekt men tyvärr hamnar inte porten helt i linje med bänken. Porten går inte ända ut till yttervägg. Annars hade det ju varit en helt suverän lösning.
 
Gör några olika arbetsbord på hjul så kan du flytta runt dom vid behov?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gör några olika arbetsbord på hjul så kan du flytta runt dom vid behov?
hm, det hade ju kunnat bli grymt om man gör en sån och sen fack de kan flyttas in i men jag vill också optimera förvaringen i fast hyllor
 
Gör lösa "lådor" som ligger ovanpå bänken, som du kan flytta runt hursomhelst?
Kanske med nån form av guide under (typ T-spår) , så de bara kan röra sig parallellt med väggen?
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Ja nånting sånt blir det ju nu tror jag. Bänken blir plan och sågen kan flyttas runt och samtidigt bygger några små lådor som stöd, som kan flyttas runt
 
Jag hade nog gjort ett 20 mm brett spår i längsled på "bänkskivan", och sen skruvat ett 20x20mm fyrkantsrör under lådorna... Och gjort så att lådorna blir bänkskivan, kanske med en plåt på... Man vill ju gärna ha vettig arbetshöjd, och sångarna brukar ju vara runt 10 cm höga....
 
Nån utdragslösning för sågen så du precis kommer förbi porten?
 
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Nån utdragslösning för sågen så du precis kommer förbi porten?
jag har funderat på det men samtidigt vill jag ha sågen så nära väggen som möjligt för att kunna optimera spånuppsamlingen
 
Många bra förslag här :)

Nu blev jag sugen på att själv bygga nytt sågbord.

I dagsläget har jag en liten vagn på hjul i lagom arbetshöjd där sågen är monterad. Placeras ofta så jag har långvirke genom en dörr. problemet är att det är dåligt med stöd så det ofta blir lite vingligt.

Jag kommer nog att ha väggfasta hyllor och ett flyttbart sågbord som passar in mellan hyllorna. Portar och dörrar har jag åt flera håll. Hål i väggen ska också lägga på minnet.
 
Jag föreslår att du placerar sågen med 3,5 meter på vänster sida. De tillfällen du behöver kapa till längre bitar än 3,5 meter kan du lösa med handverktyg eller flytta sågen.
 
Jag skulle tvärt om rekommendera att inte sänka ner den. Utan ha den tex 45mm ovan bänk. Då slipper du att städa bort allt du lagt på bänken för att kapa en regel. Och behöver du stöd så är ju några 45mm reglar lämpliga som stöd
 
A Alexn72 skrev:
Jag skulle tvärt om rekommendera att inte sänka ner den. Utan ha den tex 45mm ovan bänk. Då slipper du att städa bort allt du lagt på bänken för att kapa en regel. Och behöver du stöd så är ju några 45mm reglar lämpliga som stöd
bra poäng!
 
Om du bygger bänken och tänker såg-biten som modul som går på hjul, så kan du ju bara låsa upp hjulen, dra ut denna modul med sågen och placera vart du vill för långa lister, och sedan rulla in den i sitt "fack" i bänken igen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.