Om man har 3 bilar försäkrade i samma bolag och orsakar en skada (är vållande) med ena bilen, hur påverkar detta försäkringspremien? Ska bolaget höja premien för alla 3 bilar?
 
Vet inte, men troligtvis så höjer dom på alla då det är din "premie/skadefria år" som påverkas.
Dock finns det andra bolag som brukar vara villiga att ta över och ge bättre premie.

jag hade en skada för 1,5 år sedan och vid nästa förlängning så höjde dom min avgift med 3000kr, jag ringde bolagets (IF) kundtjänst och dom tyckte att det skulle vara så. jag kontaktade då lite andra bolag och då fick jag erbjudande om en försäkring som kostade 2000kr mindre än IF´s kostade innan skadan.

Behöver jag säga att dom (IF) inte fick in någon förlängning från mig? Snart därefter började IFs säljare ringa mig och då erbjöd dom mig plötsligt samma som mitt nya bolag... Då hade jag dock redan bytat.

Jag tror *inte* att mitt nya bolag kommer att handla annorlunda om det händer något igen men fan heller att jag betalar onödigt mycket.
 
Här finns många olika lösningar men rent teoretiskt skall alla fordonsförsäkringar ändras på det personnummer som orsakat skada. Vissa bolag har överhuvudtaget inget system med bonus etc utan går bara på antal år med körkort. Andra har att bonus ej påverkas förrän visst antal skador inom en period (vanligt är att det krävs 2 skador inom 5 år). Eller så kör man stenhårt på skadefria år och korrigerar vid varje förfallodatum.

Kontentan är dock att handläggare ofta kan ändra detta dessutom eller rabattera olika i försäljningssyfte så det är därför jämförelser blir något missvisande
 
Spela bolagen mot varandra om de höjer premien..! Gör jag alltid nu och de kan pressa ner priserna ganska bra om de vill. Det finns alltid bolag som vill göra det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.