Vi flyttade in i hus för ca 2 år sedan och är nu på gång att byta ut våra luftvärmepumpar då de vi har börjar bli ganska gamla. Vi har idag 2 stycken pumpar inkopplade i en multi-split konfiguration, en för varje våningsplan. Den på nedre plan sitter ovanför ytterdörren där det är ganska ont om utrymme (hänger delvis över dörrkarmen). Så nyare modeller är ofta för stora för att placeras där, men har sett att det finns lite mindre modeller som skulle kunna passa, men utbudet är inte så stort. Så vi har funderingar på att flytta den ca en meter åt sidan där det finns lite mer utrymme.

Men jag gissar på att man har valt platsen ovanför dörren av en anledning. Dels för att kanske motverka den kalluft som sipprar in via dörren och dels för att luftflödet då går direkt mot vardagsrummet. Min fråga är hur mycket det skulle detta påverkas av att man flyttar luftvärmepumpen ca 1 meter åt sidan då vi har en trappa som sitter framför (se foto). Fotot är taget inifrån vardagsrummet och det är dit vi helst vill ha varmluften.

Jag vet att det förmodligen inte går att ge ett absolut svar på exakt hur mycket det skulle påverkas. Men tror ni att det är en bra eller dålig ide att flytta den? Eller bör vi ha kvar den på samma ställe?

Har försökt kontakta olika firmor för att komma och kika på detta på plats men får dålig respons. De vill oftast att man skicka en planlösning och så får man en offert utifrån det.

Vi vill också byta ut ytterdörren så det skulle underlätta om vi flyttade värmepumpen.

Tar tacksamt emot alla kloka åsikter.
 
  • Ingång med ytterdörr och trappa. På väggen ovanför ytterdörren sitter en installerad luftvärmepump. Inredning inkluderar kläder och verktyg nära trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetsskydden i stegen hindrar en del av luftflödet och även med högt luftflöde vilket är ett måste för att inte värmen enbart ska stiga uppåt , men svårt att svara i procent hur stor skillnaden är med placeringen på sidan.
Ser ut att vara långt till vardagsrummet men det kanske bara ser ut så på fotot.
Har inte små barn eller barn barn på besök ibland så kan ni kanske demontera skydden.

Borde inte vara några problem att få hem ett par någorlunda lokala återförsäljare för att kika på plats då det ser ut som ni bor i Stockholm men ni kanske bor riktigt avsides!
 
C Comfort Thomas skrev:
Säkerhetsskydden i stegen hindrar en del av luftflödet och även med högt luftflöde vilket är ett måste för att inte värmen enbart ska stiga uppåt , men svårt att svara i procent hur stor skillnaden är med placeringen på sidan.
Ser ut att vara långt till vardagsrummet men det kanske bara ser ut så på fotot.
Har inte små barn eller barn barn på besök ibland så kan ni kanske demontera skydden.

Borde inte vara några problem att få hem ett par någorlunda lokala återförsäljare för att kika på plats då det ser ut som ni bor i Stockholm men ni kanske bor riktigt avsides!
Tack för ditt svar. Det är ca 4.5 m till vardagsrummet från där luftvärmepumpen sitter i hallen.

Ja vi bor i Stockholmsområdet, så ska se om det går att få hit någon som kan kika. Har inga småbarn men däremot har vi även funderingar på att göra om trappan då utrymmet under skulle kunna utnyttjas bättre. Tanken är att bygga någon slags förvaring där och kanske ta bort skåpet med skjutdörrar till vänster på bilden. Så då skulle luftflödet bli ännu sämre antar jag om man flyttar pumpen åt sidan.
 
F fixarcrille skrev:
Tack för ditt svar. Det är ca 4.5 m till vardagsrummet från där luftvärmepumpen sitter i hallen.

Ja vi bor i Stockholmsområdet, så ska se om det går att få hit någon som kan kika. Har inga småbarn men däremot har vi även funderingar på att göra om trappan då utrymmet under skulle kunna utnyttjas bättre. Tanken är att bygga någon slags förvaring där och kanske ta bort skåpet med skjutdörrar till vänster på bilden. Så då skulle luftflödet bli ännu sämre antar jag om man flyttar pumpen åt sidan.
Ja bygger du igen så blir det väldigt dåligt flöde mot vardagsrummet.
Du får nog kika på en modell som ryms ovanför ytterdörren om det är bästa placeringen, går det inte ha den tex i vardagsrummet mittemot öppningen från hallen men beror även på planlösning och hur det är möblerat.

Ett par återförsäljare med lite olika idéer är nog bra
 
C Comfort Thomas skrev:
Ja bygger du igen så blir det väldigt dåligt flöde mot vardagsrummet.
Du får nog kika på en modell som ryms ovanför ytterdörren om det är bästa placeringen, går det inte ha den tex i vardagsrummet mittemot öppningen från hallen men beror även på planlösning och hur det är möblerat.

Ett par återförsäljare med lite olika idéer är nog bra
Misstänkte det. Vi har också funderat på att sätta den i vardagsrummet. Men jag tror att det blir för lång väg att dra kablaget. Har för mig att det inte ska vara mer än 10 meter.

Har kikat på följande luftvärmepump från Panasonic som ska passa i små utrymmen. Är lite osäker på om det går att få den i en multisplit konfiguration, eller går det att göra med alla modeller?

https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luftvarmepump/panasonic-lz35-luftvarmepump/p-897675
 
F fixarcrille skrev:
Vi flyttade in i hus för ca 2 år sedan och är nu på gång att byta ut våra luftvärmepumpar då de vi har börjar bli ganska gamla. Vi har idag 2 stycken pumpar inkopplade i en multi-split konfiguration, en för varje våningsplan. Den på nedre plan sitter ovanför ytterdörren där det är ganska ont om utrymme (hänger delvis över dörrkarmen). Så nyare modeller är ofta för stora för att placeras där, men har sett att det finns lite mindre modeller som skulle kunna passa, men utbudet är inte så stort. Så vi har funderingar på att flytta den ca en meter åt sidan där det finns lite mer utrymme.

Men jag gissar på att man har valt platsen ovanför dörren av en anledning. Dels för att kanske motverka den kalluft som sipprar in via dörren och dels för att luftflödet då går direkt mot vardagsrummet. Min fråga är hur mycket det skulle detta påverkas av att man flyttar luftvärmepumpen ca 1 meter åt sidan då vi har en trappa som sitter framför (se foto). Fotot är taget inifrån vardagsrummet och det är dit vi helst vill ha varmluften.

Jag vet att det förmodligen inte går att ge ett absolut svar på exakt hur mycket det skulle påverkas. Men tror ni att det är en bra eller dålig ide att flytta den? Eller bör vi ha kvar den på samma ställe?

Har försökt kontakta olika firmor för att komma och kika på detta på plats men får dålig respons. De vill oftast att man skicka en planlösning och så får man en offert utifrån det.

Vi vill också byta ut ytterdörren så det skulle underlätta om vi flyttade värmepumpen.

Tar tacksamt emot alla kloka åsikter.
Om du bor i Stockholm har du möjlighet att få kostnadsfri rådgivning av Energirådgivningen https://www.energiradgivningen.se/

En del kommuner erbjuder hembesök av en energirådgivare men alla kommuner erbjuder rådgivning, allt helt kostnadsfritt.

Då får du inte bara råd om placeringen utan även storlek på värmepumpen och vad du bör tänka på vid val av modell.
 
F fixarcrille skrev:
Misstänkte det. Vi har också funderat på att sätta den i vardagsrummet. Men jag tror att det blir för lång väg att dra kablaget. Har för mig att det inte ska vara mer än 10 meter.

Har kikat på följande luftvärmepump från Panasonic som ska passa i små utrymmen. Är lite osäker på om det går att få den i en multisplit konfiguration, eller går det att göra med alla modeller?

[länk]
LZ är 25cm på höjden så har man 30cm på höjden så ryms den.
Du kanske behöver se den live först om du är känslig för utseende 😉
Borde finnas någon mer lokal återförsäljare än postorderfirman nu länkar till!
Satsa på 2st separata om möjligt istället för duo.
Vet ej om LZ fungerar ihop med Panasonics olika duo utedelar
 
B Boende45 skrev:
Om du bor i Stockholm har du möjlighet att få kostnadsfri rådgivning av Energirådgivningen [länk]

En del kommuner erbjuder hembesök av en energirådgivare men alla kommuner erbjuder rådgivning, allt helt kostnadsfritt.

Då får du inte bara råd om placeringen utan även storlek på värmepumpen och vad du bör tänka på vid val av modell.
Det finns tyvär energirådgivare som har väldigt märkliga idéer om dels placering av inne/utedel och lämplig modell så skulle helt klart även be ett par olika återförsäljare komma och kika.
 
Är det någon speciell orsak varför LLVP skall bytas - dvs. krångel och dålig funktion eller annat väldigt irriterande, eller är det bara kalendertiden som gör dig nervös ??

Jag skulle inte byta innan det faktiskt går sönder då för var ytterligare år du kan köra så finansierar den ganska rejäl tugga av den framtida investeringen av den nya LLVP i form av sparad energi med en värmesystem som sedan länge (?) är avbetald.

Är det den plötsliga avbrottet/felfunktionen som skrämmer dig - så är det inte annorlunda med nyare installation - de kan också en dag plötsligt sluta att fungera.
 
C Comfort Thomas skrev:
Det finns tyvär energirådgivare som har väldigt märkliga idéer om dels placering av inne/utedel och lämplig modell så skulle helt klart även be ett par olika återförsäljare komma och kika.
Det kan vara olika kunskapsnivåer på olika rådgivare så jag håller med om att det är bra att även kolla med en återförsäljare också.

Rådgivaren på Lidingö har jag hört ska vara mycket kunnig vad gäller alla typer av värmepumpar.
 
B Boende45 skrev:
Det kan vara olika kunskapsnivåer på olika rådgivare så jag håller med om att det är bra att även kolla med en återförsäljare också.

Rådgivaren på Lidingö har jag hört ska vara mycket kunnig vad gäller alla typer av värmepumpar.
Finns säkert bra rådgivare 👍
Kruxet är att dom ofta ska hålla koll på flertalet av olika uppvärmninssätt och annat så dom kanske inte har full koll på tex luftvärmepumpar och dess placering av inne och utedelar .
 
Jag hade relativt identiska förutsättningar i mitt förra hus när jag monterade in en LLVP. Jag valde att sätta den i trappkanten såhär:
Sett över en hall med en trappa på höger sida och en LLVP-monterad högst upp på väggen. Dörrar syns till vänster och rakt fram, med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock var dörren lite mer centrerad hos mig så fanns ingen plats att sätta den vid sidan utan det var enda platsen som gick i princip. Jag tycker det fungerade utmärkt. Stängde av alla automatiska svepmönster etc och styrka på fläkten satte jag manuellt och siktade in så den blåste rakt in i vardagsrumm/kök som var därifrån din bild var tagen och det gick bra. Givetvis skilljde det kanske en grad eller så från hallen till längst in i vardagsrummet men det gör det ju även med de bästa föutsättningarna med luftburen värme. Längre bort och stängda dörrar etc gör ju att värmen inte går perfekt överallt. Det fungerar dock fortfarande utmärkt att hantera den större delen av värmebehovet och resten får man (om man vill) ha lokala element i rum med stängd dörr eller där man vill ha lite varmare etc. Dock kan det ju fungera sämre om du bygger igen trappan, men jag tror inte skillnaden blir så stor. Enda är väl kanske hur ljudkänsliga ni är, för att få luften dit man vill får man ju kanske ställa upp fläkten lite mer än standard. Dock är de bra moderna väldigt tysta nu så om ni inte är otroligt känsliga så lär det inte vara något problem.
 
X xxargs skrev:
Är det någon speciell orsak varför LLVP skall bytas - dvs. krångel och dålig funktion eller annat väldigt irriterande, eller är det bara kalendertiden som gör dig nervös ??

Jag skulle inte byta innan det faktiskt går sönder då för var ytterligare år du kan köra så finansierar den ganska rejäl tugga av den framtida investeringen av den nya LLVP i form av sparad energi med en värmesystem som sedan länge (?) är avbetald.

Är det den plötsliga avbrottet/felfunktionen som skrämmer dig - så är det inte annorlunda med nyare installation - de kan också en dag plötsligt sluta att fungera.
Dom fungerar ok men börjar bli lite till åren och är installerade 2008. Tycker att värmen som de ger nog skulle kunna vara bättre, men har inget att jämföra med. Jag gissar att det har hänt lite sedan dessa modeller kom och att moderna luftvärmepupar är mer effektiva. Har också hört ett tjutande ljud som kommer och går ibland. Brukar rengöra filtret regelbundet.
 
J Jensa86 skrev:
Jag hade relativt identiska förutsättningar i mitt förra hus när jag monterade in en LLVP. Jag valde att sätta den i trappkanten såhär:
[bild]
Dock var dörren lite mer centrerad hos mig så fanns ingen plats att sätta den vid sidan utan det var enda platsen som gick i princip. Jag tycker det fungerade utmärkt. Stängde av alla automatiska svepmönster etc och styrka på fläkten satte jag manuellt och siktade in så den blåste rakt in i vardagsrumm/kök som var därifrån din bild var tagen och det gick bra. Givetvis skilljde det kanske en grad eller så från hallen till längst in i vardagsrummet men det gör det ju även med de bästa föutsättningarna med luftburen värme. Längre bort och stängda dörrar etc gör ju att värmen inte går perfekt överallt. Det fungerar dock fortfarande utmärkt att hantera den större delen av värmebehovet och resten får man (om man vill) ha lokala element i rum med stängd dörr eller där man vill ha lite varmare etc. Dock kan det ju fungera sämre om du bygger igen trappan, men jag tror inte skillnaden blir så stor. Enda är väl kanske hur ljudkänsliga ni är, för att få luften dit man vill får man ju kanske ställa upp fläkten lite mer än standard. Dock är de bra moderna väldigt tysta nu så om ni inte är otroligt känsliga så lär det inte vara något problem.
Tack för din input. Vi har el-element i vardagsrummet också men vill självklart få så mycket värme som möjligt från luftvärmepumpen.
 
Om man ser till COP så har inget revolutionerande hänt då det är beroende av köldmedel och kompressorns effektivitet. - det var ett litet steg i bättre COP mellan R410A och senare R32 - typ 0.2 bättre COP mot innan, det kanske blir ytterligare litet steg i området typ 0.2 bättre COP mot innan om några få år när LLVP är forcerade att använda R290 eller annan köldmedel(sblandning) med max GWP150, när man inte längre får använda R410A eller R32¹.

det stora steget i COP-förbättring är när man går ned från höga systemtryck som med R410A/R32 till lägre med R290 och 'propantryck' är att det kommer bli mindre med läckförluster i kompressorn och _det_ kommer att förbättra COP.

Termodynamiska skillnaden mellan R32 och R290 är annars så liten att det påverkas mer av hur maskinen byggs.

---

Om man går från en on/off-värmepump med kapillär-strypning till en inverter med styrbar expansionsventil och variabel varvtal på kompressor så kommer man se en ganska stor förbättring då en inverter kan arbeta tightare mot verkliga värmebehovet utan för mycket övervärme som det blir med ON/OFF-maskin som istället måste slå och av hela tiden och onödigt stor tempdiff pga bestämd kapacitet medans den arbetar.

Att byta en äldre inverter till en nyare inverter med samma kapacitet kommer inte ge särskilt stor skillnad på COP/ERR - däremot kanske en nyare inverter klarar kallare temperatur med fortfarande produktion och kapacitet än den gamla.

Det är lite grand som att när man gick från mekanisk disk till SSD (ON/OFF -> Inverter) på en dator så var skillnaden stor, när man går från SSD till NVMe (gammal inverter -> ny inverter) - så märks det knapp, när man gick från NVMe till väldigt snabb NVMe (R410A -> R32) så är skillnaden ännu mindre...

---

I och med att du har utedel med 2 innerdelar så är det med stor sannolikhet en inverter och då kommer skillnaden att byta till en ny med samma effektklass inte bli så stor - under förutsättning att den gamle kör med full kapacitet och inte har tappat någon köldmedel.

---

Om du upplever att den fungerar sämre så kanske det är läge att ta ut en servicekille för värmepumpar och kontrollera att det fins tillräckligt med köldmedel i systemet.

Det är inte så lätt att kolla själv såhär sommartid utan att sätta temperaturmätprobar på olika ställen - men om du ger dig till tåls i höst och det börja bli minusgrader utomhus - kolla på utedelen om flänsarna blir helt och jämt täckt med frost eller om det bara är partiellt i band och det är band som inte har frost - lämpligtvis kör man maskinen på max värmeläge när man gör den kollen.

Är det bara band av frost så är det tecken på rätt mycket köldmedelsbrist och förklarar den upplevda sämre kapaciteten. har du visselljud eller liknande brus och gurgel som inte fanns förut så kan det också vara tecken på köldmedelsbrist.

Förmodligen är en läcksökning och påfyllning vid behov och det fungerar som innan efteråt - en betydligt billigare åtgärd än att byta hela värmesystemet - och det kanske håller i 5 år till.


¹ detta baserat på vad som hände med COP-förbättring när portabla AC med R410A och senare R32 de få som hann komma ut till när det forcerades med R290-fyllning runt år 2019-tiden och R410A/R32 blev förbjudet i portabla enheter och restaurang-kylmaskiner
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.