Min granne har en kabel som hänger över solpanelerna, hur pass påverkar det effekten tro?

Han brukar dra den bakom panelerna men ibland blåser den tillbaka. Skulle gissa på att en permanent lösning vore bra inför sommarhalvåret, eller vad tror ni?
 
  • En kabel hänger ovanför delvis skuggade solpaneler på ett hustak omgivet av träd och klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
0,001% kanske, någon som är duktig på att räkna kan kanske hjälpa till...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
0,001% kanske, någon som är duktig på att räkna kan kanske hjälpa till...

Du kanske har rätt, jag har bara för mig att jag läst nånstans att endast lite skugga drastiskt påverkar effekten man får ut av dem, men det kanske är fel?
 
K
Jag har fått för mig att det kan påverka en del men att nya paneler är bättre. Det låter heller inte som att det är något stort problem för honom att lösa.

Har den här videon i huvudet.
 
Fulkemisten
Låt oss säga att om det är det minsta skugga så funkar inte en hel liten enhet (de små kvadraterna) på panelen alls. Det är såklart inte sant. Räknar på bilden och konstaterar att en panel består av 60 små enheter. Räknar även att kabeln på bilden skuggar 36 enheter. Vi säger att att den skuggar 60 enheter i värsta fall. Det här är ju inte heller sant. Om det bara är de paneler som syns på bilden på taket så är det 24 paneler. Då minskar grannens kabel din uttagna effekt med drygt 4%. Det här är ju såklart inte sant heller. Är det fler paneler blir det såklart mindre.

Det var räkneexemplet.

Min killgissning ligger på max 20% av räkneexemplet så låt oss säga 0,8%. I värsta fall.
 
B
Jag skulle nog vara mer orolig för elsäkerheten. Om man kan dra kabeln åt sidan, så kan man ju fundera på hur väl den är fäst...?
 
B BSOD skrev:
Jag skulle nog vara mer orolig för elsäkerheten. Om man kan dra kabeln åt sidan, så kan man ju fundera på hur väl den är fäst...?
Yep, elsäkerheten är det väsentliga - om det nu är en kabel som tillhör installationen förstås, och inte en vanlig antennkabel. Likströmskablaget i en solpanelslinga härbärgerar höga spänningar, och det uppstår lätt ljusbågar om kablarna blir avskavda. Det är jätteviktigt att sådant kablage inte ligger och skaver över metallkanter, så som det nästan ser ut att göra på bilden. Mina 50 cent i frågan...
 
Tack för alla som skrivit. Av era svar att döma här så verkar det inte vara någon fara vad gäller uteffekten i alla fall! Jag som läst nåt galet och tänkt att det är supernoga att ingen del av panelerna blockeras. Kabeln har inget med solpanelerna att göra.
 
Z ZeroKnowledge skrev:
Tack för alla som skrivit. Av era svar att döma här så verkar det inte vara någon fara vad gäller uteffekten i alla fall! Jag som läst nåt galet och tänkt att det är supernoga att ingen del av panelerna blockeras. Kabeln har inget med solpanelerna att göra.
Ta två soliga dagar och kolla om det ger olika värden med eller utan kabel ☺️ så ser ni hur mycket det påverkar.
 
  • Gilla
gerva252 och 1 till
  • Laddar…
H
Jag har en 20m hög och tät hängbjörk rakt framför panelerna. Står ca 10m ifrån. Delar av dagen skuggar den i princip hela skiten. Nu i maj innebär det ett produktionsfall på ca 12%. Så en tunn liten kabel borde vara ytters lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.