Hej

Tittat på ett hur där man för några år sedan gjorde en korttidsmätning under 10 dagar på sommaren och mätte då upp 135 Bq/m3. Huset har innerväggar och bjälklag av lättbetong samt står på berg med sprängsten som fyllnadsmatrial. Man har idag ett FTX system. Ville inte riskera få mätvärden på över 200 vid en långtidsmätning så undrar hur exakt en korttidsmätning egentligen är?
 
Saxat från SSI:

"Du kan använda en så kallad rådgivande korttidsmätning i samband med köp och försäljning av bostäder. En sådan mätning tar mellan två och cirka 10 dygn. Korttidsmätningen ska du endast använda när tidsskäl inte medger mätning under längre mätperiod. Miljökontoret i din kommun kan upplysa dig om hur du beställer en radonmätning. Resultatet från en korttidsmätningen är enbart rådgivande och du kan inte använda den för något myndighetsbeslut.
Ibland finns varken tid eller möjlighet att göra en mätning. I så fall kan du begära att köpekontraktet innehåller en paragraf som ger dig rätt att göra en långtidsmätning i efterhand och som anger hur kostnaderna för en eventuell sanering ska fördelas mellan köpare och säljare."

Jag skulle inte lita helt på en korttidsmätning. Jag köpte ett hus nyligen där radonvärderna låg över rekommenderade nivåer men inte mycket. Efter att vi tagit över huset så gjorde vi en långtidsmätning som visade på mycket lägre nivåer. Så det var ju iofs skönt att det var åt rätt håll iaf :)
 
Förstår din oro och vill du ligga under gränsvärdet så är 135 Bq/m3 inomhusluft på sommaren inte så bra. Mätperioden för radon är oktober till mars = då man inte vädrar.
Att ventilera är ju sättet man löser radonproblem på så FTX är ju positivt.
Ingen vet ju "ditt" hus förutsättningar men 135 är enligt mig ingen hög siffra.

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.