Påbörjat arbete med gatstenläggning på uppfart, ojämnt fördelade stenar med grus och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyanlagd uppfart med smågatsten och storgatstensram under konstruktion, några stenar lagda i högar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd smågatsten på uppfart med storgatstensram och mätinstrument synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Har precis lagt smågatsten på uppfarten ca 25 m2.
Underbyggnaden är 20 cm 0-18 avjämnat med fall och paddat, ramen är storgatsten.

Eftersom gatstenen är mkt gammal uppblandad med nyare är storleken på stenen mellan 7-12 cm så jag fick ta till ca 10 cm 2-5 att sätta stenen i ist för max 5 cm som är rekommenderat lager.
Nu till frågan! Ska jag gå på med en riktigt tung padda efter stenmjölet är nedsopat i fogarna ELLER ska jag foga, vattna, foga för att fylla fogarna ordentligt innan jag paddar?
Jag funderar över om risken är att 2-5 trycks upp i fogarna iom att lagret är tjockare än jag tänkt. Makadam ska ju inte sätta sig så mycket men iom oregelbunden gatsten blir jag osäker?!

Bilder bifogas

Mvh Kimpa
 
Det viktigaste här är att "paddan" är tung, 100-150kg och att det går att stänga av oscillering. Den skall alltså bara stampa, inte vibrera. Den blir tyngre att manövrera i och med att du inte får någon hjälp av maskinens rörelse. Kräver en annan teknik vid förflyttning.
Fick lära mig detta då vi fick lagt 130m2 hemma. Den första paddan var av fel typ, så de fick åka och hämta en annan där man kunde stänga av sidorörelsen. En normal padda kommer bara att flytta omkring stenen.

Fint jobb för övrigt!
 
Jag har förstått att det ska till tyngd för att "sätta" ytan efter läggningen, blir spännande att se hur mycket det sjunker! Läste en annan tråd från 09 där du redogjorde för arbetsgången vid förarbetet, det var åxå användbart!
Just nu jagar jag 5 m2 hallandsgranit då jag inser att stenen inte räcker, bättre att komplettera och blanda upp än att det blir en skarv!
Skadad av 5 dagars sättning kollade jag in bågarna vid kyrkan idag där vi var på vigsel och kan konstatera att man ofta är noggrannare som lekman än proffs...och då var ändå helhetsintrycket där kanonfint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.