L
Hej! Jag är nybliven husägare och känner mig nojig över det mesta! Jag såg det här när jag gick ner (kröp) i krypgrunden under huset. Jag förstår att det måste åtgärdas men skulle bara vilja höra hur illa det verkar vara att det har släppt såhär? Det kanske är normalt och så det blir? Är under badrum/dusch men känns och ser torrt ut. Tacksam för råd så jag kan sova lite lugnare (tänker såklart ta det med hantverkare men vill bara ha lite mer på fötterna först)
 
  • Rördragning med grå avloppsrör i krypgrund, upphängda med kedjor i träreglar och isolerade med skumisolering. Betongblockväggar och hoprullad kabel syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som har släppt menar du?
 
L
D Dilato skrev:
Vad är det som har släppt menar du?
Jag kanske borde ha markerat det på något vis men att det har släppt uppe där rören kommer från vad jag tror är duschen. Man ser träregel?
 
L LPCL skrev:
Jag kanske borde ha markerat det på något vis men att det har släppt uppe där rören kommer från vad jag tror är duschen. Man ser träregel?
Ser ut som hålbanden inte alls är skruvade i reglarna, fixa det.
 
L
K Kane skrev:
Ser ut som hålbanden inte alls är skruvade i reglarna, fixa det.
Absolut, tack för svar!
 
K Kane skrev:
Ser ut som hålbanden inte alls är skruvade i reglarna, fixa det.
Jag tycker det ser ut som att dom är skruvade i tvärgående reglar.

Sen har dom nog bara slarvat lite med pappen?, därför ser du regeln.
 
L
D Dilato skrev:
Jag tycker det ser ut som att dom är skruvade i tvärgående reglar.

Sen har dom nog bara slarvat lite med pappen?, därför ser du regeln.
Tack! Jag får gå ner igen och se hur de verkar vara skruvade.

Jag tyckte det såg ut som att regeln hängde men det kanske den inte alls gör då, utan kanske bara är pappen som du skriver. Men det bör ändå kanske täckas av papp?
 
C
L LPCL skrev:
Jag tyckte det såg ut som att regeln hängde men det kanske den inte alls gör då, utan kanske bara är pappen som du skriver. Men det bör ändå kanske täckas av papp?
Lite tydligare bilder skulle inte skada, men jag tycker det syns rätt tydligt att det hänger där.

Ser ut att vara två reglar som ligger parallellt.
Asfaboarden hitom rörgenomföringen och hålbanden är skruvade i en regel, det ser OK ut.
Asfaboarden bortom rörgenomföringen är till synes skruvad i en annan regel som hänger ner tlllsammans med boarden. Rören ser ut att skära rakt igenom denna regel, vilket säkert är en del av förklaringen.

Frågan är nu vad som egentligen har hänt här?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L
C cpalm skrev:
Lite tydligare bilder skulle inte skada, men jag tycker det syns rätt tydligt att det hänger där.

Ser ut att vara två reglar som ligger parallellt.
Asfaboarden hitom rörgenomföringen och hålbanden är skruvade i en regel, det ser OK ut.
Asfaboarden bortom rörgenomföringen är till synes skruvad i en annan regel som hänger ner tlllsammans med boarden. Rören ser ut att skära rakt igenom denna regel, vilket säkert är en del av förklaringen.

Frågan är nu vad som egentligen har hänt här?
Tack så mycket för svar! Jag ska ge mig ner igen och se om jag blir klokare men det låter ändå som jag bör ta hem en snickare att kolla på det?
 
K
Men det kanske såg ut så från början, dvs det har inte hänt något. Har du frågat tidigare ägare av huset?
 
L
K Kirre2021 skrev:
Men det kanske såg ut så från början, dvs det har inte hänt något. Har du frågat tidigare ägare av huset?
Så kan det också vara. Jag har inte frågat tidigare ägare än men det kan ju absolut vara en god idé. Ville se här om det var något som någon kunde känna igen orsak till det eller ge råd i hur akut det skulle kunna vara att åtgärda. Tack för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.