Vi lägger om taket nu. Sovrummet på övervåningen saknar ventilation och det luktar skunk om man sover med stängd dörr, vilket man vill kunna göra.

Hur fixar man ventilation? Genom taket eller genom väggen? Hur?

Huset ska ha självdrag, Men jag tror inte det fungerar. Svalt i källaren, ok på mellanplan och svinvarmt på övervåningen på sommartiden.
 
Känner igen det där med värme, och obefintlig ventilation i sovrummet. Vi har likadant. Att värmen fördelar sig som den gör beror på solen. Övervåningen har via taket klart mest yta mot solens värmestålning, medan källaren så gott som helt saknar yta som tar upp solvärmen.

I sovrummet funderar vi på att antingen göra fönstret där öppningsbart, eller sätta en friskluftsventil i väggen. Eventuellt blir det en paxfläkt i ventilen också, så att det varma dagar kan tas in mycket luft, eller att man under den kallare årstiden kan styra ventilerandet till en tidpunkt då man vill, t.ex. tiden strax innan man går till sängs.

Taket är svårare att sätta ventiler i, det blir gärna snö, is och vatten där på vintern som gör att det förr eller senare börjar läcka in.
 
  • Gilla
Tobinho
  • Laddar…
Hej

Jag bor i ett gammalt timmerhus med självdragsventilation och liknande problem. Med kakelugnarna igång på vintern har vi totalt en stor luftomsättning men sovrummen på övervåningen har alltid dålig luft. Värst på vår och höst när det är för svalt för öppet fönster men man ändå inte har någon värme på.
vi har förutom friskluftsventiler i sovrummen satt ett en kanalfläkt med kanal som suger luft från taknivå i sovrummet (övervåning) och blåser ner i vardagsrummet under. Detta har varit ett stort lyft för luftcirkulation och värmespridning i hela huset såväl som sovrumsventilationen.
 
Hur funkar kanalfläkten? Hur är den konstruerad? Vet du var jag kan hitta mer information om sådana?
 
Förresten visade det sig inte finnas någon takisolering över huvudtaget, så luften blir säkert något bättre med isolering, men mer syre behövs ändå!
 
Här kan du se hur kanalfläktar ser ut, glöm inte ljuddämpare och regulator så du kan ställa hastigheten, må¨nga tycker att denna typ av fläktar är lite bullriga...
 
Jag sitter lite i samma sits, och funderade på om det gick att montera någon slags fläkt i takkåpan. Snålhet (energieffektivitet) och ljudkänslighet regerar i vårt hushåll (nej inte frugan:)) så jag har uteslutit de vanliga metoderna med 220 V kanalfläkt och liknande. Tänkte istället använda en överbliven solcellspanel och en liten 12V-fläkt som jag monterar i takkåpan, kopplat till ett 12V-batteri och laddregulator från solpanelen. Kommer detta att fungera tror ni? Fläkten är en liten 80 mm som flyttar ca 60 m3 vid full drift, och förbrukar 2W. Rummen som skall ventileras har en volym på ca 50 m3.
 
mera in luft, in med mera frisk luft i sovrumen.

ut genom bad och wc.
 
Jag tror du kommer att bli besviken. Om fläkten suger 60 m3/h (och kanske lite mindre pga tryckfall i anslutande takhuv?) och mindre när solen lyser dåligt så tror jag att värmen inte kommer att bli märkbart mindre, däremot så kommer du nog att få bättre luft.

Fast är det grejor som är "över" så är det ju bara att prova. Lycka till.
 
Ja, dels är det "grejer över", dels är det kul som projekt om det fungerar, eller inte... Hursomhelst kommer fläkten att drivas av batteriet, så den går på fullfart hela tiden om jag inte väljer att reglera på nåt sätt. Skulle det inte ge nån effekt alls går det ju att byta fläkten till en något större.

/per
 
Jag hade samma problem med kass luft i sovrummet sommar tid då inte det blir något självdrag.
Jag satte i fönsterventiler i fönstret och kör badrumsfläkten.
Skall försöka byta till ett riktigt F system när jag örkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.