Hej!

Härom dagen råkade jag ut för att dörren till min matkällare gick i baklås. Det är en innerdörr i källaren, som tur var var jag inte inne i matkällaren utan utanför. Jag hade ett styvt jobb att få upp dörren igen. Till slut hittade jag en tråd här på BH där det rekommenderades att slå till dörren för att få delar i låskistan att röra sig och (förhoppningsvis) få låset att fungera igen. Som tur var funkade det i det här fallet.

Men... den här incidenten fick mig att fundera. Jag har andra rum i källaren där man kan tänkas vistas mer varaktigt och även vilja ha dörren stängd, bl.a. ett källarkontor utan fönster. Om den dörren skulle gå i baklås när man är inne i rummet ligger man brunt till.

Visst kunde man stationera en yxa i rummet så att man i värsta fall kan hugga sig ut genom dörren, men jag skulle föredra att ha någon lösning som tillåter att dörren stängs (och håller sig stängd), men är idiotsäker mot att gå i baklås.

Jag har för mig att jag i det förgångna har sett dörrar med nån sorts fjäderbelastade rullar, som när dörren är stängd vilar i en fördjupning i dörrkarmen och på så vis håller dörren stängd. Finns det något sådant, eller är det ett artificiellt minne min hjärna har skapat?

Man kunde för all del tänka sig att ha en dörrstängare på dörren, men det känns som en onödigt dyr och klumpig lösning.

Alla tips mottas tacksamt.
 
- Byta ut låskistorna mot fungerande.
- kapa bort låskolven alt demontera låskistan och montera magnetlås eller snäpplås för att hålla dörren i stängt låge.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan
Som tidigare sagt, behövs inte låsfunktionen så är ett magnetlås utmärkt och går aldrig i baklås.
 
Plocka bort låskistan och sätt upp lite magneter istället.
 
wildeside
H hhallen skrev:
Hej!

Härom dagen råkade jag ut för att dörren till min matkällare gick i baklås. Det är en innerdörr i källaren, som tur var var jag inte inne i matkällaren utan utanför. Jag hade ett styvt jobb att få upp dörren igen. Till slut hittade jag en tråd här på BH där det rekommenderades att slå till dörren för att få delar i låskistan att röra sig och (förhoppningsvis) få låset att fungera igen. Som tur var funkade det i det här fallet.

Men... den här incidenten fick mig att fundera. Jag har andra rum i källaren där man kan tänkas vistas mer varaktigt och även vilja ha dörren stängd, bl.a. ett källarkontor utan fönster. Om den dörren skulle gå i baklås när man är inne i rummet ligger man brunt till.

Visst kunde man stationera en yxa i rummet så att man i värsta fall kan hugga sig ut genom dörren, men jag skulle föredra att ha någon lösning som tillåter att dörren stängs (och håller sig stängd), men är idiotsäker mot att gå i baklås.

Jag har för mig att jag i det förgångna har sett dörrar med nån sorts fjäderbelastade rullar, som när dörren är stängd vilar i en fördjupning i dörrkarmen och på så vis håller dörren stängd. Finns det något sådant, eller är det ett artificiellt minne min hjärna har skapat?

Man kunde för all del tänka sig att ha en dörrstängare på dörren, men det känns som en onödigt dyr och klumpig lösning.

Alla tips mottas tacksamt.
Dyrt och dyrt vet jag inte om jag kan hålla med om 230 kr och uppåt vid en snabb googling.
https://www.biltema.se/bygg/beslag/...MIw6qI8KLJgQMVHEJBAh1fOg-vEAQYBiABEgLv4_D_BwE
Kvalitén vet jag inget om men klumpigt kan ja hålla med om.
 
Det du tänker på existerar och kallas rullås och används normalt i svängdörrar.
Vad har du för lås i dörren idag?
 
  • Gilla
hhallen och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det du tänker på existerar och kallas rullås och används normalt i svängdörrar.
Vad har du för lås i dörren idag?
Det är en vanlig låskista av den typ som är (eller var, på 1960- till 1980-talet) bruklig i innerdörrar.

Jag har googlat lite efter de tidigare svaren här i tråden. Jag googlade på magnetlås och fann då att de som säljer sådana ofta har något som kallas "kulsnäppare". De tycks i första hand vara avsedda för mindre dörrar, typ skåpsdörr och liknande, men de finns i storlekar upp till 70 mm. Den största sorten skulle nog funka på en innerdörr. De är billiga, så jag har tänkt beställa en och testa.

Länk till exempel: https://www.specialbeslag.se/produkt/kulsnappare-massing/

Men jag tackar för upplysningen om "rullås". Jag ska forska i det också och se om jag kan hitta något som ser ut att kunna funka för mina dörrar.
 
Rullas kan också gå i baklås om ”släden” nyper. Har varit med om att det inte går att stänga då den fastnat i yttre läget när dörren är öppen.

Finns ju massor av varianter av snäpplås att sätta på insidan för att hålla dörren stängd.

https://www.wiberger.se/produkt/wn6114
 
H hhallen skrev:
Det är en vanlig låskista av den typ som är (eller var, på 1960- till 1980-talet) bruklig i innerdörrar.

Jag har googlat lite efter de tidigare svaren här i tråden. Jag googlade på magnetlås och fann då att de som säljer sådana ofta har något som kallas "kulsnäppare". De tycks i första hand vara avsedda för mindre dörrar, typ skåpsdörr och liknande, men de finns i storlekar upp till 70 mm. Den största sorten skulle nog funka på en innerdörr. De är billiga, så jag har tänkt beställa en och testa.

Länk till exempel: [länk]

Men jag tackar för upplysningen om "rullås". Jag ska forska i det också och se om jag kan hitta något som ser ut att kunna funka för mina dörrar.
Kulsnäppare lär fungera. Har används till gallerdörrar på jobbet i 10-15 år som öppnats och stängts flera gånger om dagen.
 
  • Gilla
hhallen
  • Laddar…
Annars ett sådant här grindlås:

https://www.amazon.se/KOTARBAU®-dubbelsidig-grindspärr-ladugård-pulverlackerad/dp/B07QGBH7S1/

Då kan du öppna/låsa dörren men det är ändå fullständigt baklåssäkert eftersom det är en hasp som flyttas manuellt.
Krånglar låset är det lätt att lirka upp och/eller använda lite kraft, då kraften på handtaget verkar direkt på låskolven, krävs i stort sett lim i låshålet för att ett sådant lås ska fallera.

Samt att du kan låsa med en sprint som du släpper igenom hålet om du vill vara ifred.
 
Prova xinnix magneter, de funkar fint så länge du inte behöver en låsfunktion.
 
H hhallen skrev:
Det är en vanlig låskista av den typ som är (eller var, på 1960- till 1980-talet) bruklig i innerdörrar.

Jag har googlat lite efter de tidigare svaren här i tråden. Jag googlade på magnetlås och fann då att de som säljer sådana ofta har något som kallas "kulsnäppare". De tycks i första hand vara avsedda för mindre dörrar, typ skåpsdörr och liknande, men de finns i storlekar upp till 70 mm. Den största sorten skulle nog funka på en innerdörr. De är billiga, så jag har tänkt beställa en och testa.

Länk till exempel: [länk]

Men jag tackar för upplysningen om "rullås". Jag ska forska i det också och se om jag kan hitta något som ser ut att kunna funka för mina dörrar.
Provat detta än? Vi funderar på att sätta två stycken kulsnäppare på en skafferidörr istället för läslusts/dörrhandtag.
 
mattias.rask mattias.rask skrev:
Provat detta än? Vi funderar på att sätta två stycken kulsnäppare på en skafferidörr istället för läslusts/dörrhandtag.
Nej, jag har inte fått tummen ur ännu. Jag har hållit på att uppgradera min tvättstuga, det har varit prio 1. Men nu är den nästan klar, så jag ska väl testa kulsnäpparen före jul i alla fall.
 
Bastudörrlås? Brukar vara någon fjäderlastad rulle?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.