Vi blir tvångsanslutna till Kommunalt VA inom kort och resan dit har varit plågsam och lång.
Med vi menas ett hundratal fastigheter ute på landet varav merparten är sommarstugor med relativt enkel standard.

Från början fanns det vaga uppgifter om en kostnad på ca 175 000:- /fastighet exklusive ledningar och kopplingsutrymme på den egna tomten / huset.

Sedan kom ett besked att man inte justerat taxorna på 10 år! Och därför blev tvungen att göra en justering nu inför kommande projekt så i januari 2016 höjdes taxorna med 70%

Är inte det ett tjänstefel att försumma en sån sak och sedan bara häpp så är det fixat!

Och som om det inte vore nog så kommer det ytterligare en höjning nu i januari på 60%

Vips så gick taxorna upp trefalt på två år i samband med att planeringen för våra ledningar börjar bli klar.

Och vi sitter under tvång och kan inte värja oss överhuvudtaget bara se på hur den framtida ekonomin blir mer och mer osäker.

Jag närmar mig pension och gumman är redan hemma, vi har slitit riktigt hårt för att få ner lån och kunna ha en bra vardag på ålderdomen utan höga lån hängade över oss och så kommer detta slag i nacken.

Och som grädde på moset så råkar vi ha två små hus på tomten 80m2+ 80m2 varav det ena stått tomt sedan 15 år tillbaka det huset har endast en diskho i köket i övrigt enkel standard a 1920 tal.
Det ska vi straffas för och betala taxor för trots att det inte går att bo där mer än som sommargäst med utedass.

Det andra huset bor vi i och har det fullt modernt.
Tomten har en äng och är på över 3000m2

Summa för vårt enkla boende där vi inte kan producera mer skit än Kalle i grannstugan är horribel.

Eller vad sägs om 462 800:- för att skita kommunalt i vårt hus mot 252 400:- hos Kalle?

Det blir utan tvekan över en halv miljon innan vi har det indraget i husen via 120m på tomten, båda husen saknar dessutom helt fysiska förutsättningar för en vattenmätare annat än nere i krypgrunden vilket inte är ok enligt dagens krav så förmodligen måste vi bygga ut nån jädra låda och förstöra husen estetiskt med för en massa pengar, äh jag blir så trött...

Ska det vara så här att bo i Sverige?
Jag är inte emot miljöarbete och är beredd att kasta bort min trekammarbrunn med bädd mot en modern reningsanläggning som är EU-godkänd men se det går inte för sig i vår kommun TVÅNG ska det vara minsann.

Vet inte varför jag kastar ut detta här men jag behöver väl ventilera mig innan jag går i bitar.
Kanske någon mer sitter i samma smet eller har gjort det tidigare?

Skärmdump av kalkylblad med kommunala VA-taxor som visar drastiska höjningar mellan åren 2015 och 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Sjukt va drygt! Vilken kommun?
 
Ja, jag bävar också inför kommande "kommunala" kostnader!

Har trekammarbrunn och infiltration, rätt som det är kommer kommunala anslutningskostnader.
Har egen väg och en samfällighet, rätt som det är kommer kommunen med anläggningsavgifter för ny asfaltväg.
Har kopparkabel med väl fungerande tele och bredband (som märks :) ), rätt som det är måste vi betala 20.000 kr för fiber.

Ständigt nya kostnader för oss som bor lugnt och tyst på landet.
Inte konstigt att landsbygden avfolkas i rasande takt, och folk får sitta och vantrivas
framför Mello och Let's dance i TV i sina treor i sjuvåningshusen i stan :(
 
  • Gilla
Nyhamn1 och 3 till
  • Laddar…
Inget ovanligt alls och fullt förståeligt när folk börjar installera badrum med duschar, vattentoaletter och tvättmaskiner i sommarstugor som förut haft torrdass och bad i sjön. Vi tvingades sälja den ärvda sommarstugan i Rörtången (Kungälv) på 80-talet när det blev tvång på att dra in avlopp (och vatten), eftersom det med sprängning skulle gå på över 100 000 kr redan då.

Vattenmätaren går väl att ha under diskbänken?

Avgiften kan annars omöjligt vara per hus, den är ju som du skriver först per fastighet.

Annars får ni väl riva det andra huset om det ändå är obeboeligt, eller ta bort köksdelen?
 
K.O.W inte finns det väl 7 våningshus i din kommun? ;)
 
Närapå i alla fall :p
Två stycken femvåningshus och ett sexvåningshus är inne på upploppssträckan till att bli verklighet i centrala Laholm. Totalt handlar det om minst 50 lägenheter i kvarteret Humlan mittemot Stadshuset.
http://www.hallandsposten.se/nyheter/laholm/hyreshus-i-sex-plan-rycker-allt-närmare-1.3905310

Och i grannkommunen Halmstad är det väl närmare sjutton också :D
http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/har-ni-sett-de-bygger-ett-höghus-på-nyhem-1.320817
http://www.hallandsposten.se/åsikter/hp-läsaren/höghuset-på-nyhem-har-blivit-en-pärla-1.1899512
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Är du medlem i Villaägarna borde du be dem titta på det. Fruktansvärd summa du tvingas betala :(

Tråkiga är man man står helt maktlös när det kommer till kommunen och liknande. Finns inga politiker som tar något ansvar.
 
Ganska samma i vårt område (Ekerö kommun). Vi hade fått prisuppgift om 166.000 kr för vårt hus och anslutning i oktober men sen blev de försenade och anslutning skedde i januari. Vid årsskiftet höjdes taxan från de 166.000 till 240.000 kr.
Allt arbete var redan klart i vårt område, bara huvudpumpen för LTA som saknades så vi ifrågasatte hur det då mitt i allt kan bli dyrare eftersom vi redan hade slangarna i marken innan årsskiftet men kommunen hänvisar förstås till anslutningsdatum och får rätt så det vara bara att masa iväg till banken och höja lånet ytterligare...

Vi har också många fritidshus och vissa helt övergivna så det måste vara rätt surt för dem att betala 240.000 kr för ingenting och sen dessutom tvingas att anordna vattentoa eftersom utedass eller komposttoa förbjuds i nya detaljplanen...

Dock har ju kommunen skyldighet att ordna med betalningsplan om man kan påvisa ekonomiska problem eller att man kan riskera att förlora huset som följd av avgifterna...
 
Claes Sörmland
Det vore nog vettigt med en liten omformulering av lagen.

Idag:

"32 § Anläggningsavgifterna skall bestämmas på beräkningsgrunder som innebär att en fastighetsägare inte behöver betala mer än vad som motsvarar fastighetens andel av kostnaden för att ordna va-anläggningen."

Man borde nog lägga till:

Anläggningsavgiften skall inte överstiga vad fastighetsägare tidigare har erlagt för motsvarande anslutning till allmänna vattentjänster inom kommunens verksamhetsområden justerat för det allmänna prislägets utveckling.
 
anders07 skrev:
...Vi hade fått prisuppgift om 166.000 kr för vårt hus och anslutning i oktober men sen blev de försenade och anslutning skedde i januari. Vid årsskiftet höjdes taxan från de 166.000 till 240.000 kr...
Men det är ju förskräckligt!
Kommunen tjänar alltså multum på att fördröja, försena och jobba långsamt.

Kan tänka mig hur det låter på avdelningen för avlopps- och vattenfrågor:
Hurra, nu skall gubbarna strejka, då tjänar vi några miljoner till!
Vem bokar nästa konferens i Västindien :wow:
 
KnockOnWood skrev:
Men det är ju förskräckligt!
Kommunen tjänar alltså multum på att fördröja, försena och jobba långsamt.

Kan tänka mig hur det låter på avdelningen för avlopps- och vattenfrågor:
Hurra, nu skall gubbarna strejka, då tjänar vi några miljoner till!
Vem bokar nästa konferens i Västindien :wow:
Ja, så är det tyvärr. Kommunens andra VA projekt blev avsevärt mycket dyrare men alla dras över samma kam...

Man kan ju förstå det om man annars tänker att första huset på gatan kostar minst och sen blir det dyrare och dyrare ju längre bort man kommer...

Jag betalar ju medeltalet av alla VA installationer men i detta fall så upplevde vi att det förhalades avsiktligt för att de visste att avgiften går upp...
 
Man kan ju stilla undra vad är vitsen med att forsla omkring en massa slam i de kommunala avloppen. Antingen rinner altsammans över efter skyfalloch läcker ut. Eller så bildas det rötslam på reningsverket, och som behöver tas om hand och läggas på deponi. Medans lokalt omhändertagande och kompostering måste rimligt vis vara mera ändamålsenligt. Detta förhåĺlande inser förstås expertisen. Anledningen att man ändå gör så här mot bättre vetande
är förmodligen att man från myndigheterna anpassar sig till ett mera utbrett permanentboende. Kanske också att man vill skynda på permanentboendet. MVH, PerOF.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.