Vi renoverar vår nya lägenhet i bl a köket och är osäkra på hur vi kan åstadkomma ett bra utsug från köksfläkten. Vi är trötta på usla prestanda från tidigare boenden.

Vi bor högst upp i huset och kommer sänka taket med ca 55 cm. Ev finns en gammal dragning med utsugsmöjlighet, det finns också skorstenstock för öppna spisar i huset.

Mina undringar är:

- Min fru vill ha utsug från bänkskivan i köksön, är det verkligen möjligt i ett hyreshus från 1910? Och var dras i så fall utsugsröret ?

- Kan vi montera motorn till fläkten ovanför det nersänkta taket ?

- Finns det kolfilter med hög verkningsgrad mot matos och rimlig ljudnivå ??

- vilka andra alternativ finns och vad innebär dessa i så fall.

Tacksam för alla tankar och råd// Stefan
 
  • Gilla
freter
  • Laddar…
Om ni är trötta på dålig osupptagning i kökskåpan i tidigare lägenheter så ska ni glömma att ni ens tänkt tanken på att ha utsug i bänkskivan runt/bakom hällen.

Oset stiger och skall sugas ut ovanför hällen.

Kolla med föreningen om ni har central frånluft till kökskåpen idag eller om varje lägenhet har en separat pipa är steg nummer ett. Kanske finns det inte ens en dedikerad imkanal.
Det styr valet mellan fläktkåpa med kolfilter, fläktkåpa med kanalanslutning eller kåpa utan fläkt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I de flesta flerbostadshus är det inte tillåtet att koppla en bra fläkt till ventilationen, då det tör i andra lägenheter. Undantaget är som sagt om ni har en egen kanal.

Isåfall är det en kolfilterfläkt ni ska ha. den kopplas då inte alls till ventilationen utan skickar den filtrerade luften tillbaka in i köket.
 
P Patrik Friberg skrev:
Om ni är trötta på dålig osupptagning i kökskåpan i tidigare lägenheter så ska ni glömma att ni ens tänkt tanken på att ha utsug i bänkskivan runt/bakom hällen.

Oset stiger och skall sugas ut ovanför hällen.

Kolla med föreningen om ni har central frånluft till kökskåpen idag eller om varje lägenhet har en separat pipa är steg nummer ett. Kanske finns det inte ens en dedikerad imkanal.
Det styr valet mellan fläktkåpa med kolfilter, fläktkåpa med kanalanslutning eller kåpa utan fläkt.
Har du provat en sådan fläkt? Jag har och delar inte din uppfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.