Jag har nyligen flyttat till en bostadsrätt som är del i ett äldre hus och det finns flera projekt som jag vill göra. Tyvärr saknar jag all kunskap men hoppas kunna lära mig genom detta forum.

Ett av mitt och sambons projekt är att byta ut vår dusch till badkar. Jag tror att blandaren sitter på en höjd som skulle kunna funka för badkar också, så jag funderar på om det finns någon lösning för att omvandla nuvarande blandare och sätta fast en kran nedtill istället för att köpa en helt ny blandare?

Är det en omkastade jag behöver? Bifogar en bild på hur nuvarande blandare ser ut.

Tack på förhand!
 
  • Kromad duschblandare monterad på kakelvägg med handdusch och slang, duschtillbehör i hörnhylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir nog enklast att köpa en ny blandare avsedd för badkar.
 
A
"Badkarspipen passar till termostatblandarna Logic, Nautic och Nordic3"
den är nog anpassad för dessa modeller av gustavsberg blandare,tror du behöver en universal typ,om du inte hittar en märkesspecifik till din blandare.
 
Vad är det för märke du har på blandaren idag? Kan inte riktigt se det på bilden. Ibland finns det pipar för specifika modeller.

Men som du gissade så finns det även universala. Dem kan man kan sätta på en blandare med R15 gänga (den vanliga gängningen, samma som alla duschslangar).

Denna t.ex,
https://www.bauhaus.se/badkarspip-camargue-samso-krom
 
L lillamälarhuset skrev:
Jag har nyligen flyttat till en bostadsrätt som är del i ett äldre hus och det finns flera projekt som jag vill göra. Tyvärr saknar jag all kunskap men hoppas kunna lära mig genom detta forum.

Ett av mitt och sambons projekt är att byta ut vår dusch till badkar. Jag tror att blandaren sitter på en höjd som skulle kunna funka för badkar också, så jag funderar på om det finns någon lösning för att omvandla nuvarande blandare och sätta fast en kran nedtill istället för att köpa en helt ny blandare?

Är det en omkastade jag behöver? Bifogar en bild på hur nuvarande blandare ser ut.

Tack på förhand!
Hej! Vet du vad det är för modell på din duschblandare? Vi har samma hos oss och jag letar efter reservel till den, men har ej lyckats hitta modell namn på blandaren...
 
Ser ut som vår blandare en Tapwell
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Ser ut som vår blandare en Tapwell
Tack Bo. Jag fick precis ett till meddelande och det är bekräftat att den heter Tapwell, så nu jag har löst reservdelen vi sökte.
 
Hur gick det med din blandare till slut?
Jag har samma problem nu där jag behöver omvandla duschblandare till en som passar för badkar.

Var det komplicerad eller var det bara köpa vilken blandare som helst och skruva i dit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.