Hej alla!

Vi ska ansöka om bygglov för att bygga ut huset ca 45 kvm i vinkel. Ska ju då in med allsköns ritningar i vanlig ordning, plan, sektion, situation, fasad.

Min fråga är om vi behöver låta rita upp det gamla huset också? Eller räcker det att tillbyggnaden är med på ritningarna?

Vi har nämligen inga ritningar på nuvarande huset och sparar förstås tid, möda och pengar om vi slipper låta arkitekten rita alltihop.

Tack på förhand!
 
OpiMaza
Ni bör nog rita upp husets fasader och planer, så man ser var tillbyggnaden kommer.
 
Redigerat:
Och du är säker på att det inte finns några ritningar att leta upp hos kommunen?
 
Tack för era snabba svar!

OpiMaza: Men det är väl det situationsplanen är till för? Där ritar vi ju in tillbyggnaden så det syns var den ska vara i förhållande till gamla huset.

Hempularen: Det finns riktigt gamla handritade ritningar. Men inget som liknar moderna arkitektritningar med alla detaljer och mått etc.
 
Det är klart ni ska rita upp även det gamla huset, finns flera anledningar till det. Dels så kommer kommunen att kräva att hela huset är med på ritningarna, sedan för eran egen skull.

Är lätt att se så att det verkligen passar till befintligt hus, och att proportioner, fönsterplaceringar mm hamnar rätt.

Det är betydligt lättare att ändra på en ritning än när väl huset står där.
 
När vi byggde till vårat hus var de befintliga ritningarna handritade från 1936.
Det tog max 30 minuter att scanna in dessa, lägga bildfilen som bakgrund och rita av alla fasad-vyer i autocad så det är inget jättejobb direkt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
MB77 skrev:
Det är klart ni ska rita upp även det gamla huset, finns flera anledningar till det. Dels så kommer kommunen att kräva att hela huset är med på ritningarna, sedan för eran egen skull.

Är lätt att se så att det verkligen passar till befintligt hus, och att proportioner, fönsterplaceringar mm hamnar rätt.

Det är betydligt lättare att ändra på en ritning än när väl huset står där.
Nja, det är en väldigt enkel utbyggnad, vi förlänger en gavel. Så det borde inte krävas detaljmått för varje vrå i källaren.

Om kommunen kräver kompletta ritningar på hela huset så kommer vi förstås inte undan. De är tröga med att svara dock.
 
O
Troligtvis behöver de kompletta ritningar... Hur ska de annars kunna göra sin bedömning? För att kunna godkänna en tillbyggnad måste de se hur huset ser ut idag...

Om inte annat så är det bra att skicka in så bra underlag som möjligt, så kanske handläggningen går fortare, eftersom de slipper vänta på de underlag som fattas...
 
Redigerat:
Jag tror egentligen inte att det är lagarna som ställer krav på hur bygglovshandlingar ska se ut. Troligen är det en tjänstemannakultur som gör det så krångligt. Det borde gå att göra enklare.
 
Det känns som det är risk för att du kommer hamna i handikappsanpassningsdjungeln. Hoppas inte!
 
Hur menar du med hamna i handikappsanpassningsdjungeln? Att det nya måste handikappsanpassas är ju självklart, men även den gamla delen? Inte vad jag har hört efter lite lättare diskutioner med kommunens bygglovsfolk.
 
Vi har precis fått vårt bygglov godkänt. Det gäller en utbyggnad (förlängning bakåt) av garaget, garagets ena långsida sitter ihop med husets ena gavel så att ett L (utan häl) bildas, det vi ska göra är att L:et blir helt.

Husets orginalritning (har både vi och kommunen) är ett enda blad som innehåller husets fyra sidor plus våningarnas planritning.
Sedan finns även situationsplanen.

Vi ritade in tillbyggnaden på bägge ritningarna.
 
Normalt sett behövs inga ritningar på befintliga huset. Enbart en enkla skisser som visar huset i förhållande till tillbyggnaden. För att visa befintliga husets utseende räcker det normalt sett med fotografier.

Det är lite olika från kommun till kommun, även vilket typ av område det gäller. Hör efter med byggnadsnämnden på din kommun om du vill vara säker.
 
Huddingebo skrev:
Hur menar du med hamna i handikappsanpassningsdjungeln? Att det nya måste handikappsanpassas är ju självklart, men även den gamla delen? Inte vad jag har hört efter lite lättare diskutioner med kommunens bygglovsfolk.
Jag har hört om folk som tvingas på en handikapptoalett i en utbyggnad de inte tänkt ha en toalett i. Måste ha varit en nitisk handläggare.
 
O
Fred vom Jupiter skrev:
Jag tror egentligen inte att det är lagarna som ställer krav på hur bygglovshandlingar ska se ut. Troligen är det en tjänstemannakultur som gör det så krångligt. Det borde gå att göra enklare.
Det kan väl finnas skäl till att man vill se ritningar på hur huset ser ut med den nya tillbyggnaden. Det är trots allt en del av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.