Y
Eget underhåll användes förr bland hyreslägenheter tills de fick nog med att få totalrenovera varje lägenhet som körts till botten. Eget underhåll innbar dock inte att de var tvugna att stå för värme/vatten systemen å sånt.

MEN... Nu gäller det en villa där ett gammalt kontrakt säger att den boende står för underhållet av villan... Men vad omfattar detta? Fönsterbyte? Vattenpumpbyte? värmeuppgraderingar?
- eller bara det synliga invädigt såsom golvmattor, tapeter, färg osv?
 
Du menar alltså om man är hyresgäst i en villa: Vad innefattar "eget underhåll" ? :)

Klurig fråga...
Jag skulle tro att det bara innebär invändigt underhåll - ungefär som att en bostadsrättsförening som har villor/kedjehus/radhus oftast står för fasader/tak/väremsystem osv - men medlemmen själv för i princip allt inuti.

/K
 
Hm...så att hyra en villa skulle (enligt klaskarlsson) vara direkt jämförbart med att hyra en lägenhet i ett flerfamiiljshus?
Om man hårddrar det skulle det ju betyda att man måste komma dit och klippa gräset och rensa hängrännorna åt dem...
I så fall tror jag inte att jag skulle hyra ut en villa utan att skriva ett kontrakt med villkor att hyresgästen måste sköta dessa och liknande saker själv.

Men fönsterbyte och värmeuppgraderingar, som Yrrol nämde, det faller väl mer under renovering än löpande underhåll.
 
Farzan skrev:
I så fall tror jag inte att jag skulle hyra ut en villa utan att skriva ett kontrakt med villkor att hyresgästen måste sköta dessa och liknande saker själv.
Det är nog klokt att ha ett tydligt avtal oavsett. Man ska inte tro att motparten tror som man själv :D
 
Farzan skrev:
Hm...så att hyra en villa skulle (enligt klaskarlsson) vara direkt jämförbart med att hyra en lägenhet i ett flerfamiiljshus?
Om man hårddrar det skulle det ju betyda att man måste komma dit och klippa gräset och rensa hängrännorna åt dem...
I så fall tror jag inte att jag skulle hyra ut en villa utan att skriva ett kontrakt med villkor att hyresgästen måste sköta dessa och liknande saker själv.

Men fönsterbyte och värmeuppgraderingar, som Yrrol nämde, det faller väl mer under renovering än löpande underhåll.
Gräsklippning, snöskottning osv var noggrannt specat att jag skulle sköta själv när jag hyrde hus.
Brorsan däremot hyr en kåk inkl allt, tror han får sopa farstubron och skotta sista metern framför garaget själv men annars ingår tom granris framför nämnda farstubro vid jultid.
 
Om det inte står mer än "underhåll" i avtalet är det mycket dåligt definierat. Begreppet "underhåll" kan betyda lite olika saker i olika sammanhang och vid olika tidsperioder. Därmed så kan det ha betydelse hur gammalt avtalet är.

Vidare kan rättsläget påverkas av hyreslagens icke dispositiva paragrafer.

En i dag vedertagen definition av "underhåll" är "åtgärd med normalt intervall större än 1 år, som syftar till att bibehålla en byggnads funktion". Nyckelordet är "bibehålla". Alltså ingår inte uppgradering i skyldigheten. Därmed kan underhållsskyldigheten absolut tolkas så att det även innefattar sådant du nämner. Det är inte orimligt att hävda att om man inte skrev "inre underhåll" utan bara "underhåll" så åsyftas det totala underhållet. Detta då "inre underhåll" är ett vedertaget begrepp i dessa sammanhang.

Man kan också titta på den ursprungliga kontraktslängden. Var den tre år så kanske ursprungstanken inte var att takbyte skulle ingå. Var kontraktslängden 15 år så kanske ursprungstanken var annorlunda.

Helt klart en gråzon med utrymme för tolkning och förhandling.
 
Y
29 år gammalt hyresavtal...

Nämner då 4 villkorspunkter varav följande 2 är vesäntliga till min fråga;

"Hyresgästen svarar för kostnader för värme och elström"
"Hyresgästen svarar för underhåll av bostaden"
 
Redigerat:
Hur länge var den ursprungliga hyresperioden? Har hyran indexuppräknats eller på annat sätt justerats under hyresförhållandet? Och det är ett hyresavtal enligt lagens mening och inte ett bostadsarrende?

Jag skulle luta åt att skrivningen verkligen avser allt underhåll på byggnaden och mark som ingår i hyresavtalet.
 
frjo7205 skrev:
Jag skulle luta åt att skrivningen verkligen avser allt underhåll på byggnaden och mark som ingår i hyresavtalet.
Antagligen, men att det står bostaden istf fastigheten krånglar väl till det hela ytterligare!?
 
Som sagt finns det säkert 100 gråzoner.
Men när det gäller det yttre - ett exempel:
Fasaden måste målas om. Det är då ÄGAREN som skall söka om bygglov för att tex använda en avvikande färg osv - då är det väl inte så rimligt att hyresgästen skall göra detta ?

/K
 
Jag vet inte om det kan vara av intresse för dig, men man kan aldrig skriva ett hyresavtal på mer än 25 år (ursprunglig giltighetstid).
 
"Hyresgästen svarar för kostnader för värme och elström"
"Hyresgästen svarar för underhåll av bostaden"

Att hyresgästen själv svarar för kostnaden av värme och elström (även vatten) är mer en regel när man hyr ut en villa.
Att hyresgästen skall svara för underhåll av bostaden innebär förmodligen att han svarar för det sllitage han åstakommit. Kan då innebära målning, tapetsering och jag tror även byte av tappkran och elkontakter/brytare räknas in i detta.
 
Skulle jag hyra ut så skulle jag skriva ett avtal ungefär såhär:
"Hyresgästen ansvarar för återställande av slitage utöver det normala och inre underhåll, samt omhändertagande av trädgård och tomt vad gäller gräsklippning, rabatter och liknande"

Då torde syftet framgå rätt tydligt vid ev tvist ?
Dvs att underhållet ansvarar hyresgästen för, men renoveringar, utvändig målning etc tar ägaren !?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Fasaden måste målas om. Det är då ÄGAREN som skall söka om bygglov för att tex använda en avvikande färg osv - då är det väl inte så rimligt att hyresgästen skall göra detta ?

/K
Nix, det är inte nödvändigt att vara fastighetsägare för att söka bygglov. Tvärtom är det mycket vanligt med att hyresgästen söker bygglov för åtgärd i, eller utanpå en hyrd lokal/byggnad.
 
Fotografen skrev:
Antagligen, men att det står bostaden istf fastigheten krånglar väl till det hela ytterligare!?
Nja, inte om hyresavtalet omfattar en hel byggnad. Då spelar det nog ingen större roll. Vi har ju inte tillgång till hyresavtalet. Men det normala är att avtalet inleds med att förklara vilka parterna är. Därefter definieras hyresobjektet. Sedan följer villkoren som gäller för hyresobjektet.

Har hyresobjektet definierats som hela byggnaden, så gäller underhållsskyldigheten hela byggnaden (om inget annat anges) även om det står "bostaden". "Bostaden" är här förmodligen en legaldefinition som syftar tillbaka på hyreslagens kategorisering av hyresobjekt i "bostad" eller "lokal".

Men det låter som ett dåligt och otydligt hyresavtal anyhow.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.