Hej!

Vi ska byta golv i ett av rummen nere på sutterrängplan till ett klickgolv av någon typ. Det är ett uppreglat golv på betongplattan (inga fuktproblem) och för att krångla till det så ligger det idag ett trägolv på ungefär halva ytan, detta ligger på en grålumppapp eller liknande. På andra halvan ligger det en heltäckningsmatta ovanpå originalplastmatta från 1978. Dessutom står det en stor murspis som murare ska komma hit och ta ner och "jämna ut golvet inför golvläggning" enligt offert.

Idag var vi på en firma och tittade på olika golv och expediten verkade mycket noga med att underlaget ska vara jämnt. Det finns några skarvar i plastmattan (som vi tänkte lämna kvar), dem antar jag man kan spackla på något vis? Den andra frågan är hur ojämnt det får vara? Plastmattan är nog 1-2 mm högre än grålumpppappen. Behöver vi åtgärda det eller kommer det räcka med en foam e.dyl under?

Eller tänker vi fel och bör riva bort hela plastmattan? Lite orolig för asbest mm..
 
  • Gilla
Sebastiannn
  • Laddar…
Det går att jämna ut med tunn foam eller papp så att du jämnar ut skillnaden. Vad gäller skarvarna är det viktigast att de inte har släppt så att de sticker upp. Isåfall kan man behöva skära rent skarven lite.

Heltäckningsmattan måste givetvis bort.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det bör stå exakta mått på hur stora ojämnheter som det får vara i golvets läggningsinstruktion.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Generellt brukar det vara 2mm per 2 meter
 
Golven klarar större avvikelser, att man sätter så lite som 2 mm är för att kunna ge garantier.
Men det beror lite på hur avvikelserna är, t.ex. kan ju hela golvet luta lite, ytan är jämn, etc.
Och som noterats kan man välja underlagsmaterial av olika slag för att kompensera.
 
Alltså: mitt problem är ju inte att jag har ett lutande golv, eller vågigt golv såvitt jag sett utan att det alltså finns en nivåskillnad just där plastmattan börjar. Endera hamnar den under en (1) golvbit på längden eller "mitt på" flera bitar på tvären.
 
R
Eftersom det skiljer sig där . är det möjligt för dig att acceptera en skillnad med att lägga en T-list i skarven , finns i olika utföranden , det måste ses på plats vad som kan användas
I övrigt blir det nog svårt att få till det , Ett foto hur skillnaden ser ut är bra
 
Lägg ut extra lager med lumppapp som jämnar ut övergången mot plastmattan, med så lite räcker det kanske med en 1 meter extra bit lumppapp.
Det du ska göra är att lägga ut ett långpass så du är säker på att golvet blir tillräckligt plant och då är det också enkelt att lägga på lite extra utjämning.
 
R Rojo72 skrev:
Alltså: mitt problem är ju inte att jag har ett lutande golv, eller vågigt golv såvitt jag sett utan att det alltså finns en nivåskillnad just där plastmattan börjar. Endera hamnar den under en (1) golvbit på längden eller "mitt på" flera bitar på tvären.
Ja, det var det jag menade med att du får anpassa nivåskillnaden med foam eller papp.

Om det är en liten skillnad:
Lägg tillräckligt många lager papp mot skarven, riv sedan andra kanten så att du jämnar ut nivåskillnaden. Om du behöver totalt 4 lager närmast skarven river du alltså översta lagret så att det blir en remsa som är 30-50 cm bred, nästa mitt på och den tredje tar du det du rev av från den översta, så jämnar du ut mot resten av rummet.
Om det är större skillnad kan man få krångla lite mer, men det handlar alltså om att "slänta av" skillnaden.

En foam är såpass mjuk att ett extra lager foam jämnar ut sig automatiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.