Ja, som rubriken lyder; hur ofta städar ni er pelletsbrännare? Förra ägaren till huset sa var tionde dag, någon jag pratat med säger att det är typ en gång i månaden... Skulle behöva lite tips här :) Förstår själv att devisen ju oftare desto bättre, men det är ju lite pill att döda pannan en gång i veckan, låta den stå avstängd i ett halvt dygn - 18 timmar för att den ska svalna ordentligt för att sen dammsuga ur / sota ur brännkammaren och tända upp igen - då är det rätt bra svalt i kåken när det väl brinner igen. Känns lite oekonomiskt, eller så.

Tips? Råd?
 
Tror du har lite dåliga rutiner! Själv gör jag ren panna och brännare på under 10min. Askan skickar jag ut på gräsmattan där det är mkt mossa. Skulle det mot förmodan vara mycket torrt ute så får askan ligga några timmar innan den kastas ut. Inga driftstopp.

Angående intervall så är det individuellt för olika brännare hur ofta den behöver göras ren. Vissa brännare behöver mer eller mindre aldrig göras rent.

Pannan behöver du rengöra antingen för att det är för mycket aska vilket till slut leder till driftstopp och dels för bättre ekonomi (askan isolerar rökvägarna).

Kort sagt. Töm aska innan pannan blir full, rengör rökgaskanalerna när det är lämpligt pga ekonomi och rengör brännaren när askkakan blir så tjock så att det riskerar att inte tända.
 
Du behöver inte vänta tills att pannan svalnat helt. Kan dock vara praktiskt att slå av brännaren och vänta någon timme. Sen när du askar ur så kan det vara bra att lägga askan i en plåthink och ställa på icke brännbart golv, det kan glöda rätt länge efter avslutad eldning.

Vi har en Janfire-brännare i en vedpanna CTC 451. Brännaren skrapar ur askan själv, men jag brukar ändå göra ren brännarkoppen, lufthålen kan sättas igen. Jag tar även bort sot på väggar och i kanaler. Det gör jag en gång i månaden på vintern och på sommaren dröjer det flera månader. Pannan har väldigt stort askutrymme, då brännaren sitter en halvmeter upp, men på vintern tömmer jag en till två gånger i månaden.

Så jag instämmer med injonil, det beror på brännare och panna och din tid och ork ;).
 
Har en KMP PX 21. Förra ägaren instruerade att sota ur 1 ggr i veckan. Men jag har modifierat det till att sota varje gång veckorförrådet är tomt, vilket under de kallaste veckorna var ungefär en ggr per vecka. Nu på sommaren tar det dock månader innan förrådet är tomt. Fast jag slarvade den här sommaren och sotade nog först vid fjärde påfyllningen. Det var lite i det senaste laget, ganska mycket aska i pannan.

Jag brukar bara stänga av pannan, oavsett temp, aska ur och sedan på med brännaren igen. Tar väl en kvart ca. Någon gång per månad sotar jag även turbulatorerna.
 
whork:

Vilken brännare är det du har och vilket panna sitter den?

För att kunna svara på din fråga behövs denna information.

Min brännare, EcoTec Bioline brukar jag rengöra när "kakan" i brännarkoppen börjar bli stor, vilket iofs har med hur den går men i snitt över året kanske med 1,5-2 månaders mellanrum. Pnnan rengörs när rökgastemperaturen har stigit ca 50 grader över den temp pannan har när den är nysotad. På vinterhalvåret blir det då rengörning med ca 3-4 veckor mellanrum.
 
Tack för alla bra svar!

Injonil: klart jag har dåliga rutiner; jag har inga rutiner då det är en ny erfarenhet för mig. Jag är född och uppvuxen i ett vedeldat hus där man tänder pannan, matar pannan tills ackumulatortankarna är varma, sen glömmer man bort pannan... :) Nu är det lite annorlunda, och jag vet inte riktigt hur noggrann man ska vara. Fick en 1½ minuts genomgång av gamla ägaren till huset, och sist jag ringde till honom om något efter inflytt lät han väl kanske inte helt överlyckligt tillmötesgående över att jag hörde av mig... :)

Bra tips med askan på mossig gräsmatta, det ska jag absolut börja med här.

cederbusch: det är väl ungefär vår princip också för tillfället. Dock verkar det som att vårt "veckoförråd" varar i ungefär 4 dagar, och då kör jag låg värme ut på elementen i husen för att spara pengar. Pelletsförrådet består av en regnvattentunna på 200 liter-ish, som står på två kasserade vinterdäck... matarskruven kommer inte ner hela vägen ner i botten på förrådet, och det blir en slalombacke i tunnan där matarskruven aldrig hämtar pellets. Får väl försöka snickra ihop någonting till nästa säsong.

Hur sköter ni servicen på pannan, hur gör man med skorstenssotning och liknande?

Gamla ägaren nämnde i förbifarten att han servat brännaren en gång om året via företaget som satte in den, verkar ju rätt bra.
 
Jag kör 2 ton mellan rengöringarna av brännaren, pannan tömmer jag på aska efter ca 1 ton..

Vad har du för brännare whork?

Sotaren lär väl komma 1-2 ggr/år o sota skorsten o panna om det är anmält att du har pelletseldning
 
Det är en EcoTec A3 i en gammal oljepanna, så brännkammaren är ju inte direkt jättestor. Upplever väl att när vi städar pannan är det en hel del aska inne i kammaren. Försöker sota ur rökgångarna ordentligt varje gång, men det är ju lite halvlurigt när det är dåligt med plats :)
 
Service är inget du behöver betala för i alla fall, bättre att lära sig hur grejerna fungerar :)
www.pellets.info mycket nyttigt för eldare
 
whork skrev:
Det är en EcoTec A3 i en gammal oljepanna, så brännkammaren är ju inte direkt jättestor. Upplever väl att när vi städar pannan är det en hel del aska inne i kammaren. Försöker sota ur rökgångarna ordentligt varje gång, men det är ju lite halvlurigt när det är dåligt med plats :)
Det är istort samma typ av brännare som jag har så du kan köra 2 ton mellan rengöringarna av brännaren, Därimot så räcker inte oljepannor till med sina små askutrymmen..
Förra pannan som va en oljepanna klarade jag bara 3-4 dagar mellan asktömningarna när det va som kallast:blushing: de va inte så kul, Har väl inte överdrivet med utrymme i nuvarande panna heller men kan köra iaf 1 ton mellan tömmningarna:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.