Hej,

Har hamnat i en lång diskussion med min sambo om hur ofta vi ska städa där hemma.
Kortfattat så har vi olika syn på när det är smutsigt och har svårt att hitta en gemensam lösning som vi båda köper.

Så för att få lite input, hur ofta dammsuger, våttorkar, dammar ni era hus?
 
Vi har tre små barn och hund.
Dammsuger var tredje dag (hallen nästan varje)
Våttorkar varannan vecka
Dammar varannan vecka
Fixar badrummen varje vecka
 
När vi, min fru och jag, var yrkesverksamma och hade två tonåriga hemmaboende barn, hade vi en städerska som kom och städade hela huset var annan fredag.
Så det var rent och fint när vi kom hem efter veckans slit och skola.

Nu, som två pensionärer utan hemmaboende barn, har vi en städning var tredje vecka.
Men det är klart att man plockar undan lite och tar ett tag med dammsugaren i hallen emellanåt också.
 
Skulle säga att det mest beror på familjesituationen.

Men dammsugning av hela huset och städ av toaletter är väl normalt 1 gång i veckan. Hallen lite oftare. Plocka undan får man göra var dag.
Våttorkning, en gång i månaden, köket lite oftare.
Fönstertvätt: En gång om året.
 
Karlia
Jag, min dotter, två katter.. Har en Dammsugarrobot som dammsuger och svabbar kök, matplats och hall åtminstone varannan dag. Övriga hemmet 1/vecka. Jag svabbar på "riktigt" kök o hall ca varannan vecka. Badrum vid behov, ca 1/vecka
 
Redigerat:
M Mawe85 skrev:
Hej,

Har hamnat i en lång diskussion med min sambo om hur ofta vi ska städa där hemma.
Kortfattat så har vi olika syn på när det är smutsigt och har svårt att hitta en gemensam lösning som vi båda köper.

Så för att få lite input, hur ofta dammsuger, våttorkar, dammar ni era hus?

Alla ytorna minst 1g per vecka.
Dammsugningen 2-3g vecka
 
Staffans2000
Karlia Karlia skrev:
Jag, min dotter, två katter.. Har en Dammsugarrobot som dammsuger och svabbar kök, matplats och hall åtminstone varannan dag. Övriga hemmet 1/vecka. Jag svabbar på "riktigt" kök o hall ca varannan vecka. Badrum vid behov, ca 1/vecka
Den både damsuger och svabbar? En sån vill jag ha!

Dammsuger och dammar en gång i veckan. Tips: om din sambo tycker att städandet skall vara veckobundet, men du tycker att det är för ofta, kan du fråga -"om veckan haft åtta dagar, skulle vi städat en gång i veckan då också? "

Staffan
 
Redigerat:
M Mawe85 skrev:
Hej,

Har hamnat i en lång diskussion med min sambo om hur ofta vi ska städa där hemma.
Kortfattat så har vi olika syn på när det är smutsigt och har svårt att hitta en gemensam lösning som vi båda köper.

Så för att få lite input, hur ofta dammsuger, våttorkar, dammar ni era hus?
Hur ofta städar ni själva eftersom de verkar vara ett problem?

Dammsuga 1 gång i veckan. Oftare i hallen.
Damma 1 gång i veckan.
Våttorka vid behov ( alldeles för sällan)
 
Minst en gång i veckan med dammsugning och våttorkning. Oftast torsdagar om nu det har någon betydelse. Dammtorkning av möbler och snickerier nästan lika ofta.

Soffan i vardagsrummet dammsugs varannan vecka ungefär och får klädseln tvättad en gång i halvåret.

Fönstren, kopplade tvåglas, putsas varannan månad ungefär.
 
Tack för värdefull Input :)

Vi har en robotdammsugare från Xiamo som städar hall o kök varannan dag och hela huset på fredagar. Vår utmaning är att dammtorkning av övriga ytor som robotdammsugaren inte kommer åt, dvs min sambo vill göra det betydligt oftare än jag.

Jag tänker att det räcker att dammtorka o moppa vad 3-4 vecka men vi får nog göra det oftare än så får jag en känsla av. Men vi har varken barn eller djur så det blir inte speciellt smutsigt men jag är nog lite blind för damm :thinking:
 
Städtant varannan vecka som gör allt detta har helt dödat denna diskussion här hemma. Problem solved.

M Mawe85 skrev:
men vi får nog göra det oftare än så får jag en känsla av
Helt rätt. Happy wife happy life. Fokusera på något annat som är viktigare.
 
Bor själv med utekatt.

Dammsuger i groventren där katten går in och stökar ca var 3e dag? Övriga huset dammsuger jag varannan vecka typ. Dammtorkar och storstädar ett par gånger per år.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Damma 1 gång i veckan.
P pennybridge skrev:
Dammtorkar och storstädar ett par gånger per år.
Vad bra. Nu vet TS hur ofta man bör damma! Skämt åsido, vi skulle nog aldrig orka damma en gång i veckan. Sen beror det naturligtvis vad man lägger in i begreppet damma. Pratar vi en om "ordentlig" dammborttagning är vi definitivt mer åt några gånger per år än varje vecka. :oops:
 
  • Haha
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.