Jag googlar och försöker finna artiklar om hur många byggprojekt som överskrider budget, och hur mycket det överskrider. Hittar NOLL artiklar. Jag hade förväntat mig en uppsjö av diagram och texter som visar att x procent av alla byggprojekt överskrider budget. Kanske problemet är mycket mindre än vad jag antagit. Någon som har bättre tur än jag på googel som kan länka en artikel?
 
Skulle gissa på 100% men med några undantag för att bekräfta regeln. :)
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Om man tittar på olika byggprogram som t ex Husdrömmar på SVT och Grand Designs på Femman och av egen samt bekantas erfarenheter, nästan alltid. Byggare och hantverkare verkar inte kunna projektera och räkna rätt.
 
Sen så beror det lite på vad man menar med budget. Markarbeten är ju svåra att budgetera exakt innan, så där förekommer det ofta bara ett minimibelopp som bara stämmer för goda markförhållanden. Alla tillval som sker kan ju också dra iväg.
 
Precis jag tror att det är svårt att jämföra då budget måste definieras lika för alla vilketblir svårt då alla projekt och beställare/byggare är unika.
 
S Strontus skrev:
Sen så beror det lite på vad man menar med budget. Markarbeten är ju svåra att budgetera exakt innan, så där förekommer det ofta bara ett minimibelopp som bara stämmer för goda markförhållanden. Alla tillval som sker kan ju också dra iväg.
Vad man menar med budget? Du skämtar va?
Tror dessutom att den generellt låga räknekunskapen i kombination med att vara dåliga på att kommunicera ofta ställer till det. Att göra tillval är ganska tydligt och enkelt att begripa, det är något som höjer totalpriset. Det spräcker inte en budget. Gör man en ordentlig markundersökning och tar lite höjd i projektering ska markarbeten inte behöva dra iväg. Det är inte svårt, bara för den som inte kan eller vill. Många hantverkare mycket duktiga på sina respektive yrken. Men det finns enorm förbättringspotential inom byggbranschen på tid och pengar. Till TS: håller med om att det borde vara intressant om antingen någon från byggahus.se eller annan journalist granskade och jämförde hur det är ställt med detta i byggbranschen.
 
Redigerat:
C Christian_Sthlm skrev:
Vad man menar med budget? Du skämtar va?
Tror dessutom att den generellt låga räknekunskapen i kombination med att vara dåliga på att kommunicera ofta ställer till det. Att göra tillval är ganska tydligt och enkelt att begripa, det är något som höjer totalpriset. Det spräcker inte en budget. Gör man en ordentlig markundersökning och tar lite höjd i projektering ska markarbeten inte behöva dra iväg. Det är inte svårt, bara för den som inte kan eller vill. Många hantverkare mycket duktiga på sina respektive yrken. Men det finns enorm förbättringspotential inom byggbranschen på tid och pengar. Till TS: håller med om att det borde vara intressant om antingen någon från byggahus.se eller annan journalist granskade och jämförde hur det är ställt med detta i byggbranschen.
Vad jag menar är att det är svårt att göra en korrekt budget om man inte vet hur mycket markarbetena kostar. "tar lite höjd" är inte så specifikt, speciellt inte om man inte byggt innan, så det kan ju lätt bli fel där. Sedan så kanske man inte bestämt alla tillval när budgeten först görs.

Det som är intressant är ju om budgeten från hustillverkaren stämmer, den borde ju rimligen hålla genom att den brukar vara väl specad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.