Jag har följt förbrukning för min CTC panna, har tyckt att den legat högt trots att det ”bara” varit runt 0C. Det jag noterat är att VP utedelen kompressor går väldigt mycket typ ”hela” tiden. Kollade ikväll och på 24h har den gått 21…kan inte säga om det är mer än normalt eller ej men känns mycket…


Elektronisk display visar driftinformation, kompressortid, daglig drifttid och starterantal. Grönt ljus, knappar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
#vp
Och vi har runt 0C utomhus
 
S sepani skrev:
Och vi har runt 0C utomhus
Vilken modell har du?
 
V växelventil skrev:
Vilken modell har du?
Jag har CTC 1550/1800 med utedel CTC Eco Air. Och jag ska ärligt säga att jag inte VET att utedelen inte gått dygnet runt på ”vintern” även tidigare, men har inte för mig det då jag nu upplever att den ”går hela tiden”…

Reklamblad för värmepump, CTC EcoAir, information om funktioner, installation, fördelar, ekonomisk drift, och försäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En reklambroschyr för CTC EcoEl 1800 och 1550 elpannor med specifikationer och fördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om dom värdena du har och om det hade varit riktigt kallt ute så säga att dom var normala men nu är det runt nollan så kan väl börja med att om du tar bild på driftinformationen som visar dina värden på dina inställningar och aktuell temeperaturer.
 
V växelventil skrev:
Om dom värdena du har och om det hade varit riktigt kallt ute så säga att dom var normala men nu är det runt nollan så kan väl börja med att om du tar bild på driftinformationen som visar dina värden på dina inställningar och aktuell temeperaturer.
Kommer här

Digital display visar aktuell driftinformation för uppvärmning, inklusive temperaturer utomhus och i systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Digital display visar innetemperatur, max/min framledningstemperatur och justeringar för husvärme — Grön bakgrundsbelysning, knappar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Kommer här

[bild]
Kan du se returen med?Att framledningen visar större värde (40) än börvärdet (39) är possitivt men bara med 1 grad så då tar det tid att jobba hem värmeunderskottet om kompressorn var i drift.
 
V växelventil skrev:
Kan du se returen med?Att framledningen visar större värde (40) än börvärdet (39) är possitivt men bara med 1 grad så då tar det tid att jobba hem värmeunderskottet om kompressorn var i drift.
Vet inte hur komma åt den. Mätare sitter på röret men vet ej om retur eller ej. Systemet försörjer både golvvärme o radiatorer och mätaren på bilden är till radiator slingan och visar nog 42C och om det är returen borde den visa lägre..

Värmemätare monterad på kopparledning, mörkgrön bakgrund, installation i hem eller byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S sepani skrev:
Vet inte hur komma åt den. Mätare sitter på röret men vet ej om retur eller ej. Systemet försörjer både golvvärme o radiatorer och mätaren på bilden är till radiator slingan och visar nog 42C och om det är returen borde den visa lägre..

[bild]
Nej jag hittar inte någon meny för retur heller.Men du har vatten i systemet och luftat systemet.Värmen och varmvattnet fungerar som vanligt?Nedre tanken visar 42 grader mot börvärdet 44?Ingen säkring som har gått?
 
Redigerat:
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Som displayen visar på den del som är för elementen så är det rätt, tempen innom parantesen, I normalhus ca 42 C ut vid noll grader ute. golvvärme ska ha lite mindre ca 27 - 30 C Då ska GV regleras på annat ställe och tas ner. Är det då samma rör ut från VP och element och GV tas ut från det, så kan GV få en för högt och det blir bra varmt där GV finns.
 
V växelventil skrev:
Nej jag hittar inte någon meny för retur heller.Men du har vatten i systemet och luftat systemet.Värmen och varmvattnet fungerar som vanligt?Nedre tanken visar 42 grader mot börvärdet 44?Ingen säkring som har gått?
Har precis haft service på pannan så det skulle jag säga. Tryck finns. Ska kolla säkringarna.
 
J jonaserik skrev:
Som displayen visar på den del som är för elementen så är det rätt, tempen innom parantesen, I normalhus ca 42 C ut vid noll grader ute. golvvärme ska ha lite mindre ca 27 - 30 C Då ska GV regleras på annat ställe och tas ner. Är det då samma rör ut från VP och element och GV tas ut från det, så kan GV få en för högt och det blir bra varmt där GV finns.
Golvvärmen har en egen shunt och går ut på lägre temperatur
 
CTC EcoAir ute vad heter den mer, finns några siffror. dom säger lite om kraften i VP
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Ska ta mig in i den imorgon, utanpå står det inget….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.