När det började bli kallare ute så upptäckte jag att det rann i ett par av våra element och jag luftade därför alla element i huset. Efter det så har jag varit tvungen att lufta ett par element igen plus golvvärmen som ligger vid entrén tre gånger. Är detta rimligt? Har läst att man kan vara tvungen att lufta flera gånger men det här känns lite väl. Funderar på om jag kan ha dragit åt någon luftningsventil lite dåligt, men då borde det väl sippra ut vatten?
 
Hur håller sig trycket i expansionskärlet?

Fyllt på med mycket nytt vatten?
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Trycket har legat i princip konstant på 1 bar både före och efter luftningarna.
Har inte fyllt på med något vatten alls, borde jag göra det? Är rätt ny på detta så är lite osäker på hur jag gör i så fall?
 
1 bar är ganska lagom.
Om du ska fylla på i framtiden hittar du troligen en liten ratt eller kulventil på röret som går mot expansionskärlet.
Om du inte hittar så ta en bild på installationen så blir du guidad.
Edit: missade grundfrågan-ja det kan vara riktigt djäkligt att få ut luften så inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Staffans2000
Har du ett öppet eller slutet system.
Det vill säga. Har du en stor bolliknande plåtburk i pannrummet, eller har du en liten plåttunna på vinden?
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Ah tack guidningen ska se om jag hittar någon ratt!
Jag har en boll-liknande panna i källaren som står bredvid bergvärmepumpen?
 
Har luftat elementen på ovanvåningen en sväng till nu och golvvärmen i hallen två gånger till. I princip varje gång jag luftar kommer det ut luft (pyser kanske 5-30 sekunder), känns som att det finns hur mycket luft som helst :p.

Så här ser ”bollen” i källaren ut, och mätaren som hör till. Vad visar den övre visaren? Efter att jag luftade sista svängen har den sjunkit till typ 1,3.
 
  • Expansionskärl för värmeanläggning i källare med tryckmätare visande cirka 1,3 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl med röda och grå delar i en pannrumsmiljö, använd för att lufta värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har de gjorts något arbete på systemet nyligen?
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
V villasuperstar skrev:
Har luftat elementen på ovanvåningen en sväng till nu och golvvärmen i hallen två gånger till.
Kan bli många svängar, särskilt när det finns GV , hav tålamod och ge dig inte ;)luften går ut så småningom vid avluftning :D Glöm inte att hålla trycket på 1 bar
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Följ rören, ska finnas en liten ratt att vrida på så att det kommer in nytt vatten och mätaren går upp.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
T topmount skrev:
Har de gjorts något arbete på systemet nyligen?
Vi (rörmokare) var tvungna att byta pumpen till golvvärmen i badrummet men inte utöver det
 
J jonaserik skrev:
Kan bli många svängar, särskilt när det finns GV , hav tålamod och ge dig inte ;)luften går ut så småningom vid avluftning :D Glöm inte att hålla trycket på 1 bar
Ok, bara att köra på med andra ord, tur att det är så tillfredsställande att lufta elementen :).
Vad betyder den andra visaren på mätklockan, den ena ligger i princip still på 1 bar men den andra är mer rörlig?
 
Är en maxmarkering för att visa det, ställes manuellt genom att vrida på pilen , 1,5 bar som är max för säkerhetsventilen 1,5 bar för att öppna, du har lite högt nu, lagom är 1 bar, kommer att sjunka när du luftar
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är en maxmarkering för att visa det, ställes manuellt genom att vrida på pilen , 1,5 bar som är max för säkerhetsventilen 1,5 bar för att öppna, du har lite högt nu, lagom är 1 bar, kommer att sjunka när du luftar
Ah okej, då är jag med, stort tack! Bara för att dubbelkolla, den svarta pilen är mitt faktiska tryck medan den röda pilen är det manuellt inställda maxtrycket för systemet?

En fråga till, bör jag stänga av bergvärmepumpen när jag luftar - eller spelar det ingen roll?
 
Du kan göra det, stäng och vänta 5 min så ev , luft går upp till högsta höjden på varje ställe som det finns luft, annars kanske den ligger och virvlar på väg ner och inte kommer ut,. Det med GV så stänger du 50 % av elementen och öppnar en slinga i taget ( har du termodon ) skruva ner till min p alla utom en, finns det luft så åker det ut och sen göra lika på dom andra. Då finns all luft i elementen
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.