Hej hej,

Vi håller på att bygga nytt hus( vårt första hus) och har fått för oss att vi vill ha bastu. Ni som har, hur ofta använder ni den? Och ni som bygger, hur ofta tror ni att ni kommer att använda den? Hur stor ska en bastu vara för att kännas trevlig? egentlgien är jag ute efter hus liten den max ska vara för att vara trevlig. Vi hade från början en bastu på 5,7 kvm, men funderar på att minska ned den lite. Vad tror ni?

Hälsn. Anna & Magnus
 
En standardstorlek är väl 4 kvm (2*2) och det tycker jag fungerar bra. Det är skönt om det går att ligga ner i bastun.

Själv bygger jag en bastu som är 2,3*1,4. Känns kanske något smalt men blir bra i alla fall!

Lycka till!
 
Vi har bastu. Den var på drygt 5 kvm innan vi renoverade. Vid renoveringen minskade jag storleken för att kunna flytta duschen från tvättstugan till bastudelen. Nu är bastun mycket mindre, kanske 2,5 kvm.

Eftersom det bara är jag i familjen som gillar att basta så gör det ingenting. Den känns inte liten heller eftersom det är en glasdörr ut mot duschen.

Använder bastun ca 1 ggr per vecka. Mycket oftare än förut. Ett nackdel med stor bastu i kombination med litet nyttjande är att utrymmet lätt börjar användas som förråd :(
 
Jag har en pytteliten bastu i mitt nybygge - men den känns egentligen inte så liten eftersom hela långsideväggen har fönster ut mot sagolik natur. Men nästa gång ska jag göra den lite längre dvs så att laven är lika lång som jag själv och så att jag kan ligga ner, vilket jag inte kan idag. Fördelen med liten bastu är att man kör igång den oftare. Jag använder den ca två ggr/veckan. Hänger tvätt i den också och använder även bastun som 'omklädningsrum' när jag bara duschar.

Jag har bastu istället för badkar. Huset är minimalistiskt ur många perspektiv.
 
En ggn/vecka vintertid badar man nog. Bygg den inte större än vad som behövs, tar bara tid och energi att värma upp...
 
Vi badar minst en gång i veckan. Vår bastu är 2x1.6 m. Det tycker jag är helt OK för en familjebastu. Är man ensam kan man ligga ner, och det ryms 4 personer samtidigt utan att trängas.
 
Hej hej,

Tack för alla bra svar! :) Nu har vi bestämt oss för en som är 1500 mm * 2000 mm. Det kan nog bli lagom.

Är det ngn av er som har ngn bubbelbad i kan rekommendera? Har ni för en, två eller flera personer? Hur många punmpar? Låter den mycket? Hur länge brukar ni sitta och bubbla?
 
amjo, du får troligen fler svar på frågorna om bubbelbad om du ställer den i badrum :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.