hej undrar hur ofta ni eldar nu när det är runt 15 minus,själv eldar jag en gång per dag,eldar jag på eftermiddagen så är tankarna på20-30 grader på morgonen,har 1500 liter acktankar,180 kvadrat o värma,huset byggt-47
 
Jag har större hus och större tank, så jag eldar också en gång per dygn. Vanligtvis på sen eftermiddag/kväll.
 
Vi eldade igår 17:00 hade 95grader igenom båda tankarna när det brunnit ut, tände nu ikväll 20:30, då var det 70 i topp, 30 i mitten och botten.

Har 2,7kubik tank, värmer 200kvm ,1 1/2plan ,byggt -76, utetemp -13 grader
 
vi slutar inte, eldar konstant sedan nån gång efter jul ...
 
Eldar varannan dag
7,5 m3 tank panna 95 kw
värmer förnärvarande endast huset 150m2
 
Varannan dag än så länge, 25kw keramik panna, 200 kvadrat, 3m3 ack tank special.
 
Varje dag om jag inte tok fyller tankarna till 100°C både uppe och nere då räcker mina 1,5m³ ungefär 35timmar med eldningen inräknat vid ca-15.
Huset är 150m² normal isolerat.

Vid kallare ute temp så räcker även tankarna 1dygn skillnaden ligger i att eldningen pågår längre tid pga ett ilägg till.
 
Redigerat:
Filsen startar när tanken är kall...
40kw flisbrännare till 1800 liter tank.
Golvvärme i 165km 1,3/4 hus och måste även värma plattan i garaget som inte är isolerat ;-(
 
Eldar en gång per dygn i en 25 kW panna från -92, det blir ca ett och ett halvt inlägg varje gång.

750 liter tank, golvvärme till 120 kvm byggt -92, runt 23 grader inne. Utnyttjar inte överdrivet mycket varmvatten på två personer
 
En gång/ dygn.
Värmer 120m2 bostad och 80m2 fristående garage/pannrum.
Golvvärme i betongplatta.

1000 liter acc nyttjad till absolut max. (95gr-25gr)
Värmer garage och pannrumsgolven enbart när pannan brinner.
Har elvvb som tar hand om varmvattnet om tanken skulle vara tom.
Husen hinner aldrig bli helt utkylda även om jag skulle hoppa över eldningen ett dygn.
Gör av med typ 25-30 m3 ved /år och ca 6000-7000 kwh hushålls (+elvvb) elström.
10m2 solfångare på taket hjälper till att värma acc på sommaren.
 
Redigerat:
En gång dygn,har varit runt -20 dom sista dagarna.Brukar ladda acken 3kubik till lite över 80g skulle nog kunna förbättra mer med isolering.Har runt 20-22g innomhustemp. 165m2 bostad ingen vidare värst isolering.
 
Redigerat:
Kontinuerligt - men det är en väldigt gammal panna utan ack.tankar.

Lite kyligt på morgon....
 
Håll ett öga på skorstenen ni som eldar kontinuerligt, den kan bli ordentligt varm efter några dagar.
 
Jupp - Den går rakt genom barnens båda rum - så jag brukar ha en hand på den ett par gånger per dag.

Det behövs inte så mycket elementvärme i deras rum kan man säga ;-)
 
Samma här, men så fick jag för mig att mäta i golvet: 84 C :eek: efter extra intensivt eldande.

(Repris från en annan tråd, men värt att upprepa med tanke på alla bränder) :(

Renovering pågår, därav det skumma golvet! :)
 
  • DSC00488.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.