Undrar hur ofta ni brukar fylla på luft i hydroforen?, har en 300liters rostfri hydrofor med luft nippel i toppen, fyller på var 14dag tycker det känns ofta? Det är en djupborrad brunn med 3faspump
 
V Valtraa92 skrev:
Undrar hur ofta ni brukar fylla på luft i hydroforen?, har en 300liters rostfri hydrofor med luft nippel i toppen, fyller på var 14dag tycker det känns ofta? Det är en djupborrad brunn med 3faspump

Då är det tyvärr läck någonstans.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Då är det tyvärr läck någonstans.
Frågan är var bara det läcker inte vid ventilen i topp, är en avstängningskran, innan luftnippeln. Huset är nybyggt nu med, för tycker enda stället det kan läcka är i toppen va?
 
V Valtraa92 skrev:
Frågan är var bara det läcker inte vid ventilen i topp, är en avstängningskran, innan luftnippeln. Huset är nybyggt nu med, för tycker enda stället det kan läcka är i toppen va?
Det sitter nog en blåsa i hydroforen som då måste vara läck tänker jag....


Men får du i tillräckligt med luft när du fyller på? Du måste göra hydroforen trycklös och ha en "kran" öppen någonstans när du fyller på luften så att blåsan kan expandera.
 
Avstängingskranen kan ju läcka. Eller där den är fastskruvad. Har du provat spreja med lite såpvatten där?
 
G GVR4 skrev:
Avstängingskranen kan ju läcka. Eller där den är fastskruvad. Har du provat spreja med lite såpvatten där?
Ja har sprejat och kollat där, verkar inte som det är där heller, och inget leckage i vattenskåpen eller nått heller. Brukar sänga av pumpen öppna en kran till vattenstapeln är nere på 2/3 ungefär sen fyller jag i luft till 4-4,2bar sen allt efter som jag tar vatten ökar stapeln uppåt och luften verkar försvinna ut sen efter 2veckor börjar vatten stapeln vara uppe ovanför ventilen. Kan det vara nått felmonterat från vvs firman?
Ulltand Ulltand skrev:
Det sitter nog en blåsa i hydroforen som då måste vara läck tänker jag....


Men får du i tillräckligt med luft när du fyller på? Du måste göra hydroforen trycklös och ha en "kran" öppen någonstans när du fyller på luften så att blåsan kan expandera.
V Valtraa92 skrev:
Frågan är var bara det läcker inte vid ventilen i topp, är en avstängningskran, innan luftnippeln. Huset är nybyggt nu med, för tycker enda stället det kan läcka är i toppen va?[/QUOTE
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det sitter nog en blåsa i hydroforen som då måste vara läck tänker jag....


Men får du i tillräckligt med luft när du fyller på? Du måste göra hydroforen trycklös och ha en "kran" öppen någonstans när du fyller på luften så att blåsan kan expandera.
Ok visste inte att det var en blåsa i en sån rostfri hydrofor på 300liter. Vet att det är blåsa i mina andra hus som har hydropress.
 
Märkligt. "Spottar" det något ur kranarna när du tappar vatten?
 
Är inget proffs på hydroforer men jag tvivlar på att det finns en blåsa i den.
Stryk på YES eller nått på alla kopplingar och anslutningar så kan det synas om det bubblar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Att behålla trycket i systemer beror ju också på om backventil är tät från pump
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Att behålla trycket i systemer beror ju också på om backventil är tät från pump
Det var det jag funderade på med men pumpen sitter i borrhålet, men om vattnet skulle rinna bakåt borde det vell synts på tryckmätarn, den rör sig inget när frånslagstrycket på 4bar uppnåts
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Märkligt. "Spottar" det något ur kranarna när du tappar vatten?
Känns som det är mycket luft i vattnet när man tappar, om det kan försvinna så mycket när man tappar vattnet då, när jag prata med vvs firman innan sa han att man får fylla på hydroforen med jämna mellanrum, men när man läser här säger folk att max var 6månad ungefär, hela huset är nytt med nya ledningar osv om det kan vara så, men är osäker
 
V Valtraa92 skrev:
Det var det jag funderade på med men pumpen sitter i borrhålet, men om vattnet skulle rinna bakåt borde det vell synts på tryckmätarn, den rör sig inget när frånslagstrycket på 4bar uppnåts
V Valtraa92 skrev:
Det var det jag funderade på med men pumpen sitter i borrhålet, men om vattnet skulle rinna bakåt borde det vell synts på tryckmätarn, den rör sig inget när frånslagstrycket på 4bar uppnåts
Jo det var ju efter två veckor som det blev aktuell o fylla, så det går nog långsamt.
 
Har du kollat om det läcker luft nånstans vid mätglaset. Kranar osv? Var på hydroforen tas vattnet ut? Ta gärna en bild på hur det ser ut
 
G GVR4 skrev:
Har du kollat om det läcker luft nånstans vid mätglaset. Kranar osv? Var på hydroforen tas vattnet ut? Ta gärna en bild på hur det ser ut
Varmvattenberedare i metall med mätare och tryckvattentank, installerad i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanna i rostfritt stål med manometer, säkerhetsventil och kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump och anslutningsventiler inuti ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepannans anslutningar med kopparledningar och avstängningsventil i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.