Tänk att man aldrig hinner det man föresatt sig… ;)

Bygget är inte klart och nu är snart vintern här. Hur rustar jag ett halvfärdig fritidshus bäst inför vintern?

Idag är stommen klar och takpappen, i princip, färdigspikad. Med lite stress hade jag tänkt att få upp utegips och sen stående panel med lockläckt innan vintern. Målningen, med Falu rödfärg, får anstå till i vår. Golvet hade jag helst lagt in men kommer nog inte hinna det. Min far ser inte några problem att lämna huset utan golv under vintern medan jag i alla fall vill få dit blindbotten av asfaboard. Vad säger Ni?

Asfaboard i golvet, panel och utegips i väggarna och råspont och takpapp på taket. Kommer det funka?

/björn
 
Om du hinner så långt ser jag inga problem med "övervintringen". Läkta på taket och smäll upp (provisoriska) vindskivor bara så att vinden inte får tag i pappen.

Antar då också att fasaden blir "tät" med avseende på dörr/fönster.

Åk ut och besikta bygget då och då under vintern!
 
Ja, det glömde jag skriva. ::)
Jag spikar upp panel runt om och sågar ut för fönster och dörr först i vår. Min tanke är att lägga asfaboarden innan jag sätter upp det sista av utegipset och panelen.

/björn
 
Jag skulle strunta i panelen och istället fokusera på taket. Utegipsen klarar sig. Vill du ytterligare stärka skalskyddet kan du klä in med plast/pressar.

Blindbotten känns inte heller jätteviktigt, jag skulle hellre se till att få pannor på taket.
 
Ang, asfa i golv...

Jag har en gäststuga utan golv bara bjälklaget mot det fria. Utvändigt tak och ytterväggar är färdiga men på insidan är det bara utegips och reglar synligt. Så här tänker jag att den får stå tills bostadshuset är klart någon gång nästa år. Det är ju inget problem att inget golv ligger inne, tvärtom så luftar ju all fukt ut ungefär som en carport.
 
Tack för hjälpen!

Steffen: Då har du kommit så långt som jag hoppas ha gjort om ett par helger! ;D
Då struntar jag i asfaboarden nu och låter bjälklaget vara öppet.
Fick för mig att det skulle blåsa in snö som skulle kunna ställa till med jäkelskap med utegipsen, men så länge det är ordentlig ventilation så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.