Ska flytspackla in en värmeslinga. Ska lägga ut armeringsnät i botten, den ska överlappa ca 1.5 maskor har jag hört. Men hur blir det när 4 st armeringsnät ligger bredvid varandra, då ligger det ju 4 nivåer av armeringsnät på varandra i hörnet.

Ska det vara så ?

Illustration av överlappning mellan färgkodade armeringsnät som visar fyrlagers hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du armering utan fingrar så blir det så, ja. Du kan lägga mattorna bredvid varandra och skarva ihop med lösjärn om du vill slippa det.
 
Om jag förstår dig rätt så har jag fingrar, tänkte inte att dem spelade någon roll så jag tog inte med dem i skissen, på vilket sätt förändras saker och ting ?
 
Det är alltså järn som har förlängts åt två håll utan att bilda en sista rad rutor i den enskilda mattan. Detta just för att det inte ska bygga mer än vad de två järnen som bygger upp mattan gör. Har du det och det ändå bygger på höjden, så har du lagt dem fel.
Skulle gärna ritat en enkel skiss, men sitter tyvärr bara med telefonen.

laggschema.gif
 
Typ så här ? Men det blir i så fall inte överlapp med 1.5 maska som jag såg någon göra.
Maskbredden verkar vara ca 7.5 och ena sidan är fingrarna ca 2.5 och andra ca 3.5.
En illustration av tre färgade rutnät som visar olika maskbredder; svart 7.5, rött 2.5 och grönt 3.5 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Viktor Eriksson skrev:
Typ så här ? Men det blir i så fall inte överlapp med 1.5 maska som jag såg någon göra.
Maskbredden verkar vara ca 7.5 och ena sidan är fingrarna ca 2.5 och andra ca 3.5.
Då har du troligen inga fingerskarvar, ursäkta om jag var opedagogisk. I.s.f. hade de gått förbi på nästa matta med korrekt skarvlängd utan att bygga på höjden.
Med mattorna du har kommer du inte kunna skarva utan att bygga på höjden. Blir det ett problem för dig eller var det mest ett konstaterande? Du kan ju tänka till så att de "går i" varandra så gott som möjligt.
 
C C.Lundin skrev:
Det är alltså järn som har förlängts åt två håll utan att bilda en sista rad rutor i den enskilda mattan. Detta just för att det inte ska bygga mer än vad de två järnen som bygger upp mattan gör. Har du det och det ändå bygger på höjden, så har du lagt dem fel.
Skulle gärna ritat en enkel skiss, men sitter tyvärr bara med telefonen.

[bild]
Ok mina fingrar är inte så stora, bara knappa hälften av en maskas bredd
 
Men du säger alltså att man kan sätta dem bredvid varandra och sedan göra ett separat överlapp med ett nät på 3 maskor, 1.5 maskor på varderna underliggande nät.
Nu är denna bild lite grötig men svart, rött, grönt och lila är då näten som ligger bredvid varandra direkt på golvet och orange är ett separat överlappande nät som täcker 1.5 maska på röd och svart och 1.5 maska på grön och lila.
Och de gula håller samman svart och röd respektive grön och lila.

Är det så du menar ?

Flerfärgade nätdiagram som visar överlappande och sammanhållande nätkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C C.Lundin skrev:
Då har du troligen inga fingerskarvar, ursäkta om jag var opedagogisk. I.s.f. hade de gått förbi på nästa matta med korrekt skarvlängd utan att bygga på höjden.
Med mattorna du har kommer du inte kunna skarva utan att bygga på höjden. Blir det ett problem för dig eller var det mest ett konstaterande? Du kan ju tänka till så att de "går i" varandra så gott som möjligt.
Har köpt flytspackel för att spackla 21mm. Om 4 nät hamnar på varandra så är jag upp i ca 12mm. Sen ska en golvvärmeslinga sättas fast och den bygger ca 5mm, Då är det bar 4mm av spacklet som täcker värmeslingan och jag har hört att det bör vara minst 10mm.
 
V Viktor Eriksson skrev:
Men du säger alltså att man kan sätta dem bredvid varandra och sedan göra ett separat överlapp med ett nät på 3 maskor, 1.5 maskor på varderna underliggande nät.
Nu är denna bild lite grötig men svart, rött, grönt och lila är då näten som ligger bredvid varandra direkt på golvet och orange är ett separat överlappande nät som täcker 1.5 maska på röd och svart och 1.5 maska på grön och lila.
Och de gula håller samman svart och röd respektive grön och lila.

Är det så du menar ?
Helt riktigt. Det är korrekt om det nu är den skarvlängden du ska ha. Även att ha lösa järn hade varit ok, men det är ju lite mer tidskrävande. Har du ändå några extra mattor hade jag gjort som i denna bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.