Jag har ett reveterat hus och ska bygga en altan längst ena kortsidan. Grunden slutar ca 90cm upp från marken och trallen ska ligga på bjälkar som ligger ytterligare 30 cm upp (alltså på 120 cm höjd).

Eftersom jag inte vill skruva bärlinan i reveteringen tänker jag skruva den i grunden och sedan på något sätt föra över bärigheten till bjälkarna som kommer ligga någon dm ovanför.

Frågan är bara, hur kan man lösa detta enklast och mest stabilt?
 
Jag hade grävt ner plintar nära väggen och fäst bärlinan på dessa..
 
bigsnucke skrev:
Jag hade grävt ner plintar nära väggen och fäst bärlinan på dessa..
Precis så gjorde jag när jag byggde vår altan, som står i anslutning till en putsad naturstensgrund. Om man vill kolla hur det såg ut under bygget, kan man klicka HÄR. Materialåtgång, priser etc finner man här.

Som synes har jag överhäng runt om - ca. 600 mm. Ville inte ha stolparna ända ut i kanten på altanen :rolleyes:
 
peegee4 skrev:
Precis så gjorde jag när jag byggde vår altan, som står i anslutning till en putsad naturstensgrund. Om man vill kolla hur det såg ut under bygget, kan man klicka HÄR. Materialåtgång, priser etc finner man här.

Som synes har jag överhäng runt om - ca. 600 mm. Ville inte ha stolparna ända ut i kanten på altanen :rolleyes:
Hej,

Bra gjort!
Det är bra att du har fotat hela bygget.
 
Okej. Så det finns ingen som har någon idé på hur jag skall kunna fästa bärlinan i väggen och föra över kraften till bjälkarna då?

För mig låter det lättare att fästa en bärlina i väggen så slipper man hålla reda på en massa plintar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.