Jag har inte kunnat öppna vattenlåset i duschen, vet inte hur man bär sig åt med det här vattenlåset.
http://i.imgur.com/cG9MBIp.jpg

Det rinner ganska dåligt nu i duschen och när jag körde ner handen i vattenlåset så kunde jag fiska upp massa saker som inte ska vara där, bla en fotfil, små avlånga plastbitar, mynt i olika valörer och massa grus! Har flyttat in för några månader sedan så det är från tidigare hyresgäst.

Det hjälpte dock föga att ta bort dom ovan nämnda sakerna, det rinner fortfarande dåligt och jag vet inte hur jag ska kunna öppna låset för att göra rent.
Jag försökte vrida på mittengrejjen med en 5krona som jag hittade nere i vattenlåset men det går inte att rubba och det känns som att gängorna kommer att gå sönder, gängorna var redan trasiga och jag vill inte ha sönder dom mer.

Lyfte lätt i hela skiten och det glappar till ca 1 mm men inte mer än så, vill inte ta i hårt så att jag har sönder något.

Hur öppnar man det här vattenlåset?
 
I vilken typ av bostad finns den?
Om hyresrätt skulle jag nog konsulterat fastighetsägare.
Om bostadsrätt skulle jag nog konsulterat styrelsens underhållsansvarig eller vaktmästare.
Om egen villa så kan du, med risk att du senare får tillkalla en vvs:are ta i lite mer = du gör vad du själv vill i egen bostad.

Den skruv som du försökte lossa är en rensplugg och skall kunna tas bort. Använd ett verktyg som fyller hela skåran.
När den är borta så behöver du nog ett rensverktyg av något slag. Rensband eller högtrycksspruta med speciell rensslang.
Allt detta kräver en investering så kanske smartast att anlita en rörläggare för jobbet.

När du återmonterar pluggen så se till att smörj in gängorna så det blir lättare att demontera nästa gång.

Redigering; När jag tittar lite närmare på bilden så blir jag osäker på om det överhuvudtaget finns gängor på pluggen. Det är kanske bara en täckbricka som tas ut genom att lirka lite på "flänsen" ????
 
Redigerat:
Bor i hyresrätt. Tänker inte försöka vrida på den där utan rätt verktyg för det, ska ringa hyresvärden på Måndag och höra efter vad man kan göra.
Det låter lite konstigt att ha ett vattenlås som kräver specialverktyg för att rengöras. Hur ska man då kunna ta bort hår och annat som fastnar där regelbundet?
 
Jag brukar skruva loss klämringen som sitter med två skruvar. Sen lossa locket till vattenlåset.
 
Kfjrio skrev:
Bor i hyresrätt. Tänker inte försöka vrida på den där utan rätt verktyg för det, ska ringa hyresvärden på Måndag och höra efter vad man kan göra.
Det låter lite konstigt att ha ett vattenlås som kräver specialverktyg för att rengöras. Hur ska man då kunna ta bort hår och annat som fastnar där regelbundet?
Det är hyresvärdens problem om han har låtit montera en sådan typ av vattenlås som svårligen kan rengöras.
Men jag håller med, visst verkar det vara en tokig montering.:(
 
Redigerat:
Öfremora skrev:
Jag brukar skruva loss klämringen som sitter med två skruvar. Sen lossa locket till vattenlåset.
Så kan man visst göra, men som hyresgäst är det förenat med en risk att hyresvärden i efterhand har synpunkter på detta i form av skadeståndskrav om hyresgästen gör ett fel så brunnen skadas eller att tätning mot mattan försvinner. Bättre som hyresgäst att inte ta den risken utan kontakta hyresvärden för åtgärd.
 
Redigerat:
Öfremora skrev:
Jag brukar skruva loss klämringen som sitter med två skruvar. Sen lossa locket till vattenlåset.
Är det ett likadant vattenlås som jag har? Är det en klämring som jag har på mitt också? Den där ringen som sitter ovanför vattenlåset, går det att ta bort den och sedan lyfta upp hela vattenlåset och rengöra?
roland53 skrev:
Så kan man visst göra, men som hyresgäst är det förenat med en risk att hyresvärden i efterhand har synpunkter på detta i form av skadeståndskrav om hyresgästen gör ett fel så brunnen skadas. Bättre som hyresgäst att inte ta den risken utan kontakta hyresvärden för åtgärd.
Såg det inlägget efter att jag skrev, det är alltså något man inte ska pilla på..
 
Kfjrio skrev:
Bor i hyresrätt. Tänker inte försöka vrida på den där utan rätt verktyg för det, ska ringa hyresvärden på Måndag och höra efter vad man kan göra.
Det låter lite konstigt att ha ett vattenlås som kräver specialverktyg för att rengöras. Hur ska man då kunna ta bort hår och annat som fastnar där regelbundet?
Den lilla pluggen är inte till för att rensa vattenlåset utan själva avloppsröret då man använder ett rensverktyg.

Vattenlåset är i ditt fall svår att rengöra p.g.a att tättningningsringen för mattan är monterad ovanpå.

Men om du nu fått bort de fasta föremålen (mynt mm) så prova att spola med duschslangen (ta bort munstycket) och stick ner slangen så långt du kan i brunnen och på med fullt flöde, gärna varmvatten, det kan hjälpa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.