Hej!

Jag har en altandörr från -67, som jag vill öppna upp och komma in mellan fönstren för att putsa.
På utsidan av dörren sitter det två vanliga skruvar, en långt upp och en vid mitten, men längst ner är det något helt annat som inte går att skruva bort med mejsel, se bild.
Har testat med sexkantsnyckel men icke.
Någon som vet vad detta är och hur tusan man ska få bort det?

Tacksam för hjälp,
Mvh städsugen
 
  • Altandörr med okonventionell skruv som inte kan tas bort med vanlig mejsel eller sexkantsnyckel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på altandörr från 1967 med en okänd fixtur som inte kan avlägsnas med en vanlig mejsel eller sexkantsnyckel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

F Figur skrev:
Hej!

Jag har en altandörr från -67, som jag vill öppna upp och komma in mellan fönstren för att putsa.
På utsidan av dörren sitter det två vanliga skruvar, en långt upp och en vid mitten, men längst ner är det något helt annat som inte går att skruva bort med mejsel, se bild.
Har testat med sexkantsnyckel men icke.
Någon som vet vad detta är och hur tusan man ska få bort det?

Tacksam för hjälp,
Mvh städsugen

Det ser ut som någon har testat för många ggr och dragit runt vad som en gång var en insetskruv (sexkant) så att den är förstörd.

Testa att leta fram en torx-bit (ser ut som en taggig sexkant) som är lite större än hålet och knacka i med hammare. Om inte det funkar kan det vara enklast att borra ur skruvhuvudet med metallborr och sen öppna och gänga ur skruven med tång. Ev. kanske vill testa med skruvurdragare först (köp på Bilema el dyl.)

Byt skruven när du fått ut den.
 
Det ser ut som en sönderdragen insexskruv. Testa att knacka in en lagom stor torxnyckel eller spårmejsel och se om du får fäste.
 
Det är någon som bytt ut koppelskruven som sitter original mot en insexskruv som sedan blivit sönderdragen.
Knacka runt den med en körnare eller huggmejsel om det inte går att få fäste med något annat.
Skruva inte tillbaka den skruven när du fått loss den utan köp en ny koppelskruv istället.
Jag vill minnas att endast koppelskruven lös kostar ca 10kr.
https://www.leifarvidsson.se/beslag/fonsterbeslag/koppelbeslag
 
En annan lösning är att fräsa ett spår och sedan kan du använda en bred mejsel.
 
Stort tack för era svar! Det gick alldeles utmärkt med torx (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.