Har försökt under över en timme att öppna denna kupolsil för att göra rent - någon som har någon aning om hur den öppnas? våld i rotationsriktning visar på viss rörelsemån, men den lossar inte. Försöker jag lyfta rakt upp verkar plaströret under komma med. Det finns ett litet uttag ungefär 10:30 på bilden, där jag försökt bända med stämjärn och kofot utan annat resultat än att hela insatsen även den verkar röra sig.

Rostig kupolsil fäst i marken fylld med vatten, omgivet av gräs, fråga om öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan inte hitta några bultskallar eller skruvspår någonstans?

Konstigt nog kan jag inte heller hitta något alls på nätet - märket/modellen verkar vara MIA 315.

Några idéer?
 
D Don_Tom skrev:
Har försökt under över en timme att öppna denna kupolsil för att göra rent - någon som har någon aning om hur den öppnas? våld i rotationsriktning visar på viss rörelsemån, men den lossar inte. Försöker jag lyfta rakt upp verkar plaströret under komma med. Det finns ett litet uttag ungefär 10:30 på bilden, där jag försökt bända med stämjärn och kofot utan annat resultat än att hela insatsen även den verkar röra sig.

[bild]

Jag kan inte hitta några bultskallar eller skruvspår någonstans?

Konstigt nog kan jag inte heller hitta något alls på nätet - märket/modellen verkar vara MIA 315.

Några idéer?
Vet inte om denna bilden hjälper dig, men det ser ut att finnas två uttag för skruvar på silen.
Det kan väl också vara så att den med åren geggat fast ordentligt i själva brunnen? Golvbrunnssil i metall med två skruvhål, smuts- och användningsspår synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svaren - den såg dock inte ut som på bilderna och jag tvivlar på att tanken ens är att den skall gå att demontera. Jag drog så hårt jag kunde rakt uppåt och fick med mig teleskopröret. Inte ens i demonterat skick lyckades jag lokalisera några skruvskallar på kupoldelen; trots att skruvarna gick att se underifrån. Det var rejält rostigt så de kan såklart finnas där men då får man nog blästra fram dem.

Hursomhelst - tack för svaren som sagt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.