Jag tycker mitt tak ser redigt fult ut, jag vill ha tillbaka det gamla fina orangea.

Efter ett par googlingar hittar man mängder av medel och tillvägagångssätt. Vissa pratar om miljömedel, andra om kemikalier, en tredje om högtryck och en fjärde om att plocka ner alla pannor. Hittade även nåt från 2006 utan vettiga svar här på forumet

Mitt tak är i tegel-tegel, alltså inte betongtegel (enligt grannen) och jag tycker det verkar alldeles för bökigt att gå med högtryckstvätt så högt ovan marken (har 3 plan). Jag är alltså på jakt efter det mest potenta tegeltvättmedlet på marknaden (per krona) Något jag kan spruta på under våren och få bländande orange färg tillbaka när regnet gjort sitt.

Är det en rimlig målbild?
Vad ska jag göra?
Vad ska jag köpa?

Ett slitet tegeltak med ojämn orange färg och gröna lavfläckar som behöver rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


#tegel #tegeltvätt #tvätta #tak #tvättatak #tegelpannor #takvård #tegelpanna #rengöring #orange #taktvätt
 
inte högtryckstvätt, om du inte vill tvätta förhand så spruta grön-fri på taket så är det renare om ett år
 
  • Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
T tergo skrev:
inte högtryckstvätt, om du inte vill tvätta förhand så spruta grön-fri på taket så är det renare om ett år
Läste om Grön-fri, men det verkar som du säger göra det "renare" inte redigt radioaktivt orange-lysande som jag vill ha det :rofl:
 
Du behöver ingen högtryckspruta utan ta först först bort mossklumpar mekaniskt med en borste. Nu ser det inte ut som du har några klumpar på bilden. Använd sen Takrent
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...och-rengoring/rengoring/takrent-530096/#tab04
och spruta på med en spruta exempel,
https://www.jula.se/catalog/tradgar...asbekampning/trycksprutor/tryckspruta-015200/
Låt medlet vara kvar och sen så kommer regn och fukt att tvätta bort missfärgningarna: Har du jättebråttom kan du skura pannorna efter att du sprutat dem men det behövs inte.
 
  • Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
Du har en hel del påväxt av lavar, och de sitter hårdare än mossa. Jag tror inte du får någon knallorange färg med mindre än att du fysiskt skrubbar varenda panna.

Mitt tips: släpp den tanken och förlika dig istället med att ”gröna tak” är i ropet och ekologiskt sett mycket bättre än att leka med olika bekämpningsmedel.

Personligen tycker jag att tegeltak med patina är vackra!
 
Jag vet inte hur accepterat det är att rekommendera kemikalier på byggnadsvårdsforumet, men de fungerar i alla fall. Köp dig en dunk Bensaltensid och späd. Fördela med lågtrycksspruta eller koppla vattenslangen till en ejektorspruta och bespruta taket. Behandlar du en gång per år så ser du fullt resultat efter två år. Då kommer taket vara helt rent.
 
  • Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
Håller dock med b8q att tegeltak med patina är väldigt vackra, men det var ju en lösning du ville ha.
 
J jasula01 skrev:
Jag vet inte hur accepterat det är att rekommendera kemikalier på byggnadsvårdsforumet, men de fungerar i alla fall. Köp dig en dunk Bensaltensid och späd. Fördela med lågtrycksspruta eller koppla vattenslangen till en ejektorspruta och bespruta taket. Behandlar du en gång per år så ser du fullt resultat efter två år. Då kommer taket vara helt rent.
Jag får erkänna att jag inte noterade att frågan ligger inom Byggnadsvård. Det är väl knappast rätt väg att gå med kemikalier eller ens mekanisk borstning av pannorna, möjligtvis om det är mossklumpar som får pannorna att vittra eller frostsprängas, just inom ramen för traditionell byggnadsvård.
 
Glöm att få tillbaka nyskick på taktegel i färg.
Du kan minska påväxt med kemiska medel men inte återställa.
Om du sett äldre tak som ser nya ut är det betongpannor som rengjorts och sedan målats.
Gissar på att tråden inte avser "byggnadsvård" utan underhåll av vanligt tak.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.