Ska gjuta plintar för ett attefallshus, i 250 mm papprör med 4*8 mm armering är tanken. Under halva huset går berget i dagen så där är det inga konstigheter. Dock så stupar berget brant neråt efter en stund och under resten av där huset ska stå ligger det sprängsten i olika storlekar. Med största sannolikhet så ligger stenen på berget, men långt under markytan så jag skulle gärna slippa ta bort sprängstenen då det handlar om rejält stora stenar.

Hur gör jag med plintarna på sprängstensidan för att de ska bli lika "stumma" som de på berget? Bort med matjord såklart, sen fylla med makadam där plintarna ska stå och kanske komplettera med att padda? Skulle det räcka? Och hur ska jag tänka med tjäldjup när plintarna står på exponerad sten i olika storlekar? Sprängstenen dränerar ju bra i alla fall..
 
För att lyckas packa sprängstenen behöver du en rätt tung padda.

Risken för tjälskjutning är låg om det är som du säger sprängsten direkt på berget, så din metod borde funka.
Dock måste du få ner plintarna en bit så de får stadja i sidled.

Om det finns tillräckligt med djup när du tagit bort matjorden kan du lägga markisolering kring plintarna för att minska tjäldjupet.
 
Hur löste det sig för dig? Har en exakt likadan situation för ett fritidshus kring 80kvm jag tänkt bygga.
 
Vesa87 Vesa87 skrev:
Hur löste det sig för dig? Har en exakt likadan situation för ett fritidshus kring 80kvm jag tänkt bygga.
De plintar som inte gjöts direkt på berget gjöt vi rätt i makadamen, med större fot (typ 60*60) som armerades, för att fördela ut trycket. Körde med padda några gånger över makadamen innan gjutningen. Huset har stått i ett år nu och det verkar inte ha satt sig någonting. Så tipset är väl att verkligen se till att materialet är bra så långt ner du kan kontrollera (väldränerat t ex., vi upptäckte att det var makadam ner till berget så det var inga problem med lera eller annat) och sen padda så mycket du kan och gjuta plint med stor fot. Då bör man minimera risken för sättningar.
 
  • Gilla
Vesa87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.