R
Jag sitter äntligen och skissar på tillbyggnaden, som jag skall lämna in bygglov för. Men nu funderar jag på hur noggrann jag behöver vara vid utmärkning av wc, dusch och tvättmaskin? Måste jag rita in exakt vart i tillbyggnaden de skall stå eller räcker det med att definiera tillbyggnaden som ett rum för wc, dusch och tvätt?
 
Vet inte hur det är hos Er men här säger dom att ju exaktare och tydligare underlag man lämnar in ju snabbare handläggning.
Du vet väl ändå vart Du tänker ställa prylarna? varför inte rita in dom?
 
I bygglovesskedet är det inte så viktigt, men sedan vid bygganmälan och samråd så ska man ju bevisa att man tex. uppfyller handikappkraven och då gäller det att det finns plats för detta. Av den anledningen kan jag se en vits i att redan nu tänka igenom badrum, dörrbredder och andra saker som påverkas av detta.
 
I teorin ska man kunna få bygglov på bara fasadritningar, men i praktiken kan också bygglovet nekas om det inte finns en komplett planritning.
 
När vi sökte bygglov för ombyggnad (byggde på en våning på en del av huset) så var det ett enormt plus att vi specifikt hade ritat in en toalett med handikappsnorm.

Handläggaren av bygganmälan påpekade direkt att det vara jättebra. Sedan nämnde jag att det vore ju bra om man slapp byggflesförsäkringen. Svaret: Du skall ju bygga mycket själv så det behövs ingen försäkring, och det är jättebra med handikappstoan. Jag påpekade att vi ev. skulle göra en lite annan layout av badrummet på andra våningen. Inga problem bygg som du vill, det är jättebra med handikappstoan. Osv. så handikappstoan gav röda mattan i handläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.