Hej!
Jag har precis flyttat in i en nyproducerad lägenhet och har hittat små fel här och där och är lite osäker på vad det kan vara, och vad som bör accepteras och inte, och vad jag kan kräva av byggbolaget? Råd mottages tacksamt från er som kan badrum och fönster.

Det är främst badrummet som spökar.

Dels har kakelfogen fläckar överallt på golvet. Byggbolaget föreslog ojämn kalkhalt i blandningen, eller att man förbättrat partier med bubblor, och att det i båda fallen kommer blekna och jämnas ut efterhand. Kan det stämma eller hoppas de bara att jag ska sluta se det efter ett tag?
Ljusa kakelplattor på golv med synliga damm och smutsfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljusgrått golv med stora plattor och mörkare fog. Scenen synes ren och neutral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dels förekommer en sur, frän lukt, nästan som kattpiss, eller någon kemisk produkt, i badrummet. Det är inte människourin eller någon avloppslukt. Vattenlåsen är kollade. Lukten är svårlokaliserad och kommer och går olika dagar. Det är svårt att synka lukten med byggbolagets möjlighet att undersöka, så jag undrar om någon kan ha någon aning vad det är så att jag kan ge dem några förslag? Jag har sett att fler här inne på forumet har beskrivit liknande problem, men hittar inga direkta lösningar.

Dels undrar jag om fogen runt toalettstolen ska se så kladdig ut som den gör?
En vit toalettstol mot en grå kaklad badrumsgolv, närbild, interiör, ren och enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvplattorna ligger också lite ojämnt med många små höjdskillnader. Detta stör mig inte jättemycket och vattnet verkar rinna undan bra, men med allt sammantaget undrar jag om hantverkarna har haft lite för bråttom i badrummet?

Sen har jag fått ett par fönsterbrädor i sten med fula färgskiftningar, skrovliga hål och andra mindre skavanker. Normalt?
Grått golv med vita väggen, fotavtryck eller spår som ser smutsiga eller våta ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongtrappa med skador och sprickor nära en vitmålad vägg. Ljus trägolv syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägenheten besiktigades innan jag flyttade in, men jag är osäker på vad de kollade då. Är det något av detta jag borde be byggbolaget åtgärda och isåfall hur? Är inte sugen på att dra igång någon stor renoveringskarusell och tycker det känns lite petigt, men samtidigt vill jag av princip inte ha betalt för ett dåligt jobb, om det är det?
 
Jag tycker lukten är något du bör hålla koll på.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Silikonfogen runt toastolen var ju ingen höjdare.
 
Fogen som är runt fönsterbänken såg ut att vara gjord av samma individ dum satt fast toalettstolen.

Jag tolkar det som att det är en bostadsrätt det rör sig om?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Fogen som är runt fönsterbänken såg ut att vara gjord av samma individ dum satt fast toalettstolen.

Jag tolkar det som att det är en bostadsrätt det rör sig om?
Korrekt, det är en bostadsrätt.

Fogen runt fönstret tänkte jag inte ens på :). Fogarna kan jag nog snygga till själv med en skalpell också, men de ger ju ett intryck av att det har gått lite snabbt.
 
Jag har upplevt en sur lukt/frän lukt från silikon som torkar, kan det vara något sådant som inte är genomhärdat?

Vill byggbolaget vänta så att fogarna blir samma färg bör du få de en tidsram från dem och sedan följa upp det. Är de inte bättre får de betala en ersättning eller åtgärda det.

Gropar i fönsterbrädan skulle jag inte acceptera, däremot får man nog acceptera lite kladdiga silikonfogar, de går att justera.
 
T tobben87 skrev:
Gropar i fönsterbrädan skulle jag inte acceptera, däremot får man nog acceptera lite kladdiga silikonfogar, de går att justera.
Den silikonen hade passerat bäst-föredatum redan när den applicerades. Den kommer aldrig att härda...
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Den silikonen hade passerat bäst-föredatum redan när den applicerades. Den kommer aldrig att härda...
Det silikonen var ättiksbaserad och härdade fint.
Vissa beskriver lukten av ättika som surt/fränt.
 
T tobben87 skrev:
Det silikonen var ättiksbaserad och härdade fint.
Vissa beskriver lukten av ättika som surt/fränt.
Vissa?
 
Silikon under wc-stol brukar jag köra transparent modell, inte vit. Be om att få byta, den är inte professionell alls. Reklamera även fönsterbrädorna.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Silikon under wc-stol brukar jag köra transparent modell, inte vit. Be om att få byta, den är inte professionell alls. Reklamera även fönsterbrädorna.
Det är väl inte glasklart hur man som BR-ägare ens har en ingång till byggaren, eller ens rätt att reklamera. Vilken skulle relationen vara? Har interimsstyrelsen godkänt jobbet efter besiktning?
 
J Jocke Best skrev:
Det är väl inte glasklart hur man som BR-ägare ens har en ingång till byggaren, eller ens rätt att reklamera. Vilken skulle relationen vara? Har interimsstyrelsen godkänt jobbet efter besiktning?
Eftersom TS skrev att han redan haft kontakt med byggbolaget är det bara att fortsätta så länge det går. Det är bra att klargöra att det annars (i normalfallen) är BRF/styrelsen som är avtalspart med byggbolaget och reklamationer brukar göras via styrelsen.
 
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eftersom TS skrev att han redan haft kontakt med byggbolaget är det bara att fortsätta så länge det går. Det är bra att klargöra att det annars (i normalfallen) är BRF/styrelsen som är avtalspart med byggbolaget och reklamationer brukar göras via styrelsen.
Det håller jag med om, bara att vara glad så länge de svarar på denna "kortslutning av kontaktvägen"👍
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Jag har upplevt en sur lukt/frän lukt från silikon som torkar, kan det vara något sådant som inte är genomhärdat?

Vill byggbolaget vänta så att fogarna blir samma färg bör du få de en tidsram från dem och sedan följa upp det. Är de inte bättre får de betala en ersättning eller åtgärda det.

Gropar i fönsterbrädan skulle jag inte acceptera, däremot får man nog acceptera lite kladdiga silikonfogar, de går att justera.
Hoppas det är något sådant, som ger sig efterhand. Men borde det inte lukta hela tiden då?

Ska be dem om en tidsram och reklamera fönstren.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eftersom TS skrev att han redan haft kontakt med byggbolaget är det bara att fortsätta så länge det går. Det är bra att klargöra att det annars (i normalfallen) är BRF/styrelsen som är avtalspart med byggbolaget och reklamationer brukar göras via styrelsen.
Det är så pass nytt att det är en tillfällig styrelse från byggbolaget fortfarande. Vi får egen styrelse i vår när alla hus är färdiga. Platschefen mfl ansvariga springer runt här i området dagligen och kommer gärna och tittar på felanmälningar. De har varit väldigt schyssta hittils, men det återstår att se vad som händer om jag ber dem göra om något.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.