Skall sätta upp en armatur på väggen i badrummet med en vanlig 40w glödlampa. Runt glödlampan sitter en glaskupol, kupolen är rätt så slimmad och sitter nära glödlampan. Glaskupolen blir hyfsad varm, man kan hålla i den utan att bränna sig, men det är gränsfall. Armaturen saknar information om avstånd till brännbart material.

Hur när taket vågar man sätta den?

Taket består iofs av gips, men man vill ju inte att färgen skall bli missfärgad av värme om lampan kommer för nära. Vill gärna ha lampan så högt som möjligt.

Tompa
 
Hejsan

Det första jag vill fråga vilken IP klass har du på lampan, ett våt rum är indelet i olika el zoner med olika IP klasser
 
Mikael_L
Kan du hålla i armaturen när den har blivit varm tror jag inte att det är någon större risk att ha den nära. (Risk för brand måste ju vara noll, om det inte är varmare än att man kan hålla handen på den). Lämna en minst centimeter mellan armatur och tak så det kan bli lite luftväxling där emellan.

Tak har en tendens att bli lite missfärgade över alla saker som är lite varma, pga av konvektionen som värmen medför så bildas en luftström som svärtar ner taket med de partiklar som finns i luften.

Vi får se vad andra goda medforumister har att tillägga i ämnet!
 
elis@sevalla skrev:
Hejsan

Det första jag vill fråga vilken IP klass har du på lampan, ett våt rum är indelet i olika el zoner med olika IP klasser
Vad har det med saken att göra..? Han vill ju sätta den så nära tak som möjligt, och IP-klassningen har ingenting med värmeutveckligen att göra.
 
Tack för era svar.

Jo IP har jag koll på i detta fall, (IP44 och zon 3), har till och med en livs levande elektriker i släkten som kopplar åt mig.

Att det pga damm och konvektion har en tendens att bli smutsigt över varma saker känner jag till, det jag närmas var orolig för var att takfärgen skulle bli missfärgad av värmen, men strålningsvärmen känns försumbar på 10cm, så den hamnar nog dryga 10cm från taket.

Återigen tack för er hjälp.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.