Vi klurar lite på om vi kan behålla ett eller ett par träd. Frågan är hur nära ett träd kan vara en grund, eller huset.
Jag kan tänka mig att grävaren behöver ett visst mått av utrymme runt det som ska schaktas. Är det 2 meter, 3 meter....?
 
Det beror även på vilken typ av träd du vill bevara. Kraftfulla träd som tex björk eller pil skall naturligtvis bort eftersom björken kräver ofantliga mängder vatten och pilen har aggressivt rotsystem; robiniaarter likaså. Dessa kan således på sikt skada grunden även om de överlever. Är det ett fruktträd med krona som riskerar nudda fasaden bör du också vara försiktig. Jag har själv ett från början litet cox pomona som klarar 3 m från grunden men det är mycket gammalt och är planterat efter att huset byggdes. Men jag beskär det årligen extra hårt mot fasadsidan.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
yonna skrev:
Det beror även på vilken typ av träd du vill bevara. Kraftfulla träd som tex björk eller pil skall naturligtvis bort eftersom björken kräver ofantliga mängder vatten
Glömde beskriva träden. Det är björkar, ca 5-6 meter höga.
Är det inte bra att björk kräver vatten? Det är väl bra ur dräneringssynpunkt? ???
 
Jovisst fungerar björken som utmärkt dränerare. Men den behöver mer vatten än så. Således - ny grund med dränering samt vattning av björken ... till den dagen björken säger att den inte fått vatten nog och lägger av. Då får du trots allt markförändringar under grunden.

Ta du bort björkar nära huset! Onödigt riskera framtida problem.



En fullvuxen björk kan behöva kbm vatten/dagen en riktigt torr sommar.

 
Hej !

Aktuell fråga även för oss nu. De finaste björkarna på tomten finns där huset ska stå... På vilket avstånd bör de fällas , 5 meter? Mer?
 
Hej!

Facit:

Efter 5 år dog björken som vi lämnat stående 4 meter från huset. En morgon hade halva träden gått av
och låg på backen. När vi sågade av resten var stubben brun inuti. Tur att ingen kom till skada när den
föll.
Borde ha tagit bort alla björkarna som Yonna skrev :(
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
K
Vi har fem meter till grannens hus mellan våra hus hade vi planerat att sätta en klotplantan (acerfolia) den kommer att stå tre meter från vårt hus och två från grannen. Kronan kommer över taket på grannens..

Är det olämpligt? Trädet kommer att stå på vår tomt
 
harry73
Jag tycker att det är olämpligt att plantera ett träd så nära tomtgränsen att grenverket kommer över tomtgränsen.om inte du och grannen är överens om att trädet ska finnas och hur den ska underhållas/ se ut
 
Det blir ju en rejäl krona och kommer att röra grannens garage - ni måste alltså klippa den årligen och det är bäddat för framtida problem. Det är inte självklart att samma granne bor på andra sidan om ett antal år! Jag håller med harry73.

Däremot kan du sätta ett eller två spaljeträd som du kan pyssla om och som inte blir bredare än någon halvmeter. Nu vet jag inte hur trädgården ser ut och vilken avsikt du har med trädet.
 
K
Får nog fundera ett varv till. Var på plantskolan idag och trädgårdsmästaren där tyckte inte att det skulle vara något problem, hon tyckte dock att jag skulle ställa det närmre vårt hus så att det står precis i mitten. Hon menade att plantanerna har ett snällt rotsystem som inte borde störa dräneringen.. på plantskolan har de fem träd 140 cm från affärsbyggnaden. Men det är klart man får klippa.. annars lär grannen göra det.

Får förstås diskutera det med grannen innan vi planterar det..

Avsikten är att ha något grönt som kommer upp och tar fokus från grannens ganska iögonfallande garage som de placerat i tomtgräns
 
2,5 m avstånd är inte mycket för ett träd med krona.
 
K
Träden på plantskolan har ca 6 meter i diameter efter 12 år och trädgårdsmästaren tyckte egentligen att man kunde beskurit dem lite hårdare.

Men egentligen vill vi kanske ha träd som ger frukt... hur är körsbärs och plommonrötter?
 
harry73
12 år är inte mycket för ett träd, och med sex meter fyller den redan hela trädgården
 
Att ha träd som inte behöver beskäras är enormt arbetsbesparande! Bäst att välja ett träd som är småväxt av naturen. Om ni vill ha ett fruktträd är plommon att föredra. Körsbär blir med tiden enorma och tål klippning dåligt. Har ni kollat så att det inte är för skuggigt där mellan husen?
 
K
Nja. Shacktet som blir är i öst-västlig riktning så på sommarhalvåret går solen upp i ena öppningen, tar sig över garaget under dagen och går ner i andra öppningen. Men jag tänker ändå att växtligheten ska komma upp över garaget. Plantanerna går att köpa med 2500 till ympstället, därav intresset. Men ett högt plommonträd är kanske en bra idé. Högväxta äppelträd är hiskeliskt dyrt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.