Jag har idag en hallutbyggnad vars hörn ligger 90cm från en bergsknalle (som är typ 2meter hög) Jag kommer att totalrenovera denna, isolera etc och frågan är hur nära man kan komma med ytterväggen. En sak är ju att det är praktiskt att kunna passera men om man bortser från det...

Vill hellst inte tumma ´på innermåten utan bygga på utåt x antal cm....
 
ingen? kanske hamna lite fel denna fråga..
 
Beror inte avstånd till knallen av hur ofta du passerar, och om du behöver komma förbi med stora saker?
 
Bygger du den i sten kan du väl gå så nära du vill? I trä är det kanske för nära som det är?
 
D09
Det går ju att ta bort/ skala bergsknallen om man vill ta den kosten.
 
JAg behöver inte kunna passera med stora grejjer, det jag va mest orolig för är eventuella problem med husvägg nära bergsvägg.

Det kanske är för nära redan idag... va vet jag... Är det görbrart att köra snigeldynamit på en 2 meter hög vägg 2 meter bred och ca 50cm-1m djup.... dvs snigla bort 1-2kubik berg...
 
D09
Arne999 skrev:
JAg behöver inte kunna passera med stora grejjer, det jag va mest orolig för är eventuella problem med husvägg nära bergsvägg.

Det kanske är för nära redan idag... va vet jag... Är det görbrart att köra snigeldynamit på en 2 meter hög vägg 2 meter bred och ca 50cm-1m djup.... dvs snigla bort 1-2kubik berg...
Tips är att satsa på ptools stenspräckning. Perfekta förutsättningar med färdig vägg att skjuta ifrån.


Det lilla jag testat med snigeldynamit upplevde jag som dyrt, oberäkneligt och att det blir för stora stenar att hantera.
 
hmm ok och vad innebär detta? Inget man får göra själv antar jag... Behövs ingen inspektion etc efter ?

Vad kan det tänkas kosta att få väck 2kubik ?
 
D09
Arne999 skrev:
hmm ok och vad innebär detta? Inget man får göra själv antar jag... Behövs ingen inspektion etc efter ?

Vad kan det tänkas kosta att få väck 2kubik ?
Man får utföra det efter en utbildning på utrustning, sen ev tillstånd från polisen numera tror jag.

Vet inte vad det kostar att anlita någon, där får man ta in offerter.

Gör man det själv så kanske det går på 300-350 kr hålet, räknat ett hål var 30cm.

Sen tillkommet hyra för t ex kompressor och borr.

Det är bara grovt uppskattat

Det blir inga vibrationer som fortplantar sig så besiktningar hos grannar etc behövd ej.

Har själv skjutit precis bredvid grundmur etc och det märktes inte.

http://www.ptools.se
 
Redigerat:
Menar du att det är rimligt att lära sig detta och få licens själv??
 
D09
Arne999 skrev:
Menar du att det är rimligt att lära sig detta och få licens själv??
Absolut. Numera kräver iofs ptools att man köper deras utrustning och så ingår utbildning / licens.

Ibland är detta billigare än att anlita firma.

Jag fick min utbildning / licens gratis för många år sen, köpte dock aldrig utrustning men har hyrt i många omgångar och lekt av mig ;)

Edit

Finns medlemmar på forumet som köpt denna utrustning som du kanske kan leja in till rätt peng :)
 
Hur lång tid tar utbildningen??
 
D09
Arne999 skrev:
Hur lång tid tar utbildningen??
Någon timme, om det inte är ändrat
 
Någon timme! låter ju inte så blodigt... ska man ansöka om licens då antar jag... hur lång tid tar det tro?
 
D09
Arne999 skrev:
Någon timme! låter ju inte så blodigt... ska man ansöka om licens då antar jag... hur lång tid tar det tro?
Den får du på plats, det fick iaf jag

Det blodiga i detta är att det kostar pengar och att det kostar pengar

Det roliga är att det smäller och man kan ha sönder berg ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.