Ska skruva upp fäste till Elfa-prylar och hamnar nära en eldosa långt uppe på väggen. Det är betongvägg som jag även tror är en hjärtvägg (den är tjock och bär yttervägg på huset i suterrängdel).

Se bild, hur "brukar" elrör vara dragna från dosor...? Går det ens att fråga så?

Jag skulle vilja borra i markeringen strax ovan dosa, något vänster om centrum.

Elektrisk dosa i betongvägg med synliga ledningar och kabelskarvar, planerad borrplats markerad ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte borra där för det är nästan helt säkert ett rör som går där. Du ser hur ledningarna kommer in i dosan och dom går rakt ut i minst 1 dm men troligen rakt upp i taket eller så går dom rakt upp en liten bit för att sedan svänga av.
Om du tar tex en dragfjäder och stoppar in i doshålet så känner du om röret går rakt upp eller om det svänger av.
 
Hej Magda, alltid vanskligt att borra nära el dosor utan att träffa kablarna, kan testa med att se om du kan följa de el rör som är dragna till dosan och sticka in något som ej är strömförande för att själv kunna bedöma viken riktning rören går från dosan. Eller att du testar dra en el test mejsel på väggen och se om den ger utslag kring borrstället, kan hända att den lyser hela tiden då dosan är så nära. Men då du ska borra ganska nära dosan så tror det första alternativet ger dig mest hjälp i detta fallet ?!
 
Tack! Alla fyra hål uppåt är använda, så det är nog svårt att dragfjädra. Hål 2 från vänster är fullt av en kraftig kabel i alla fall.

Är det rimligt att tro att rören är dragna "rakt upp" i ca 1dm innan som böjs av (om dom inte fortsätter rakt upp)? För i så fall får jag anpassa elfa-inredningen och borra på sidan om de 4 rören som går uppåt.

Eluttagslåda i vägg med flera fulla hål och kraftig kabel, omgivet av ledningar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
du får flytta det du skall montera
 
Är det säkert att borra vid blåa markeringen en bit till vänster? Eller är det risk att något rör böjer så snävt?

Eluttag med ledningar och kabelskarvar i dosa, blå markering och text nära borrad hålkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
magda136 skrev:
Är det säkert att borra vid blåa markeringen en bit till vänster? Eller är det risk att något rör böjer så snävt?

[bild]
veta kan man inte göra. risken finns alltid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.