Vi har en vidbyggd dubbelcarport på 36 kvm och vill bygga en friggebod som förråd direkt bakom carporten. Jag förstår att vi inte får bygga ihop friggeboden med carporten (som vi egentligen vill) men frågan är hur nära man då får bygga?

Grannen har en friggebod vars tak går in under carportens tak men fortfarande är fristående och frågan är om det är ok?

/Krille
 
I praktiken får man göra så om kommunen inte hittat på egna regler. 1 cm mellan rent juridiskt iaf.
 
BirgitS
Jag har sett andra trådar i forumet där man kommit fram till att det ska vara så stort mellanrum mellan väggarna att det går att underhålla väggarnas utsida, dvs närmare 1 m.
 
BirgitS skrev:
Jag har sett andra trådar i forumet där man kommit fram till att det ska vara så stort mellanrum mellan väggarna att det går att underhålla väggarnas utsida, dvs närmare 1 m.
Vi hade tänkt låta carporten vara helt öppen utan vägg i bakkant. Istället blir friggebodens "främre" vägg också carportens "bakre" vägg.

/Krille
 
Enligt ett svar från Boverket skall det "visuellt se ut som två byggnader".
Enligt mig tolkas det så att man skall kunna sätta upp en stege mellan byggnaderna för att tex kunna måla vindskivor.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag har hört någon gång att takfallen inte får överlappa. Vet inte nu varifrån jag fått det dock.
Men stämmer bra med tanken i Haavards svar också tycker jag.
 
Det är nog en fråga som kommunen bör svara på, eftersom det är mer el mindre upp till varje kommun (planbestämmelse?) att tolka regelverket/sätta regler.

Ni borde dock kunna bygga ca 1 m bakom, och sedan sätta upp t ex ett genomskinligt plasttak på reglar mellan byggnadernas väggar. Då blir förrådet tillgängligt från carporten "under tak", plus att ni får ett regnskyddat utrymme att disponera. Skulle ngn klaga och kommunen ej acceptera så är det värsta som kan hända att ni får ta ner plasttaket gissar jag.
 
Jag har ställ frågan till kommunen och återkommer när jag får svar. Markförhållandena är riktigt bra så ett alternativ kan ju vara att bygga förrådet på betongplattor så att det kan flyttas om någon skulle klaga.

/Krille
 
Jag är ganska övertygad om att uppgiften i inlägg #5 är den rätta "tolkningen" dvs. det finns ingen exakt regel. Beroende på omständigheter så kan säkert även en byggnad som står 1m ifrån uppfattas som sammanbyggd.

Eftersom det du vill göra tydligt bryter mot den regeln. Så skulle jag nog bygga just med ett lätt demonterbart mellantak, eller annan lätt åtgärdad lösning, utifall kommunen klagar.
 
Fick svar från en av kommunens byggnadsinspektörer: Det står att Friggebod skall vara fristående i plan och bygglagen. Det vill säga inte ihop byggd med Carporten i ert fall. Taken skall alltså vara någon decimeter ifrån varandra.

Så med andra ord verkar man få bygga rätt nära i alla fall.

/Krille
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.