Ska fästa pergola i betong och tänkte borra i betongaltanen. Behöver komma så nära hörnet som möjligt men vill såklart minimera risken att det spricker

Hur långt ut hade ni borrat?

Som ni ser på bild finns armering ganska långt ut

Hörnet på en betongaltan med synlig armering och grusväg intill grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en betongkant med ett markerat borrhål nära hörnet och synlig armering, på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror till stor del hur du skall fästa pergolan.

Skall du fästa med plugg eller expander så behöver du större avstånd än om du skall fästa med ankarmassa eller betongskruv som inte expanderar.

Generellt vill jag minnas 1,5x det effektiva förankringsdjupet (samma som plugglängden när det gäller plugg.)
 
  • Gilla
reta
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Det beror till stor del hur du skall fästa pergolan.

Skall du fästa med plugg eller expander så behöver du större avstånd än om du skall fästa med ankarmassa eller betongskruv som inte expanderar.

Generellt vill jag minnas 1,5x det effektiva förankringsdjupet (samma som plugglängden när det gäller plugg.)
Jag tänkte köra expander, det är åtminstone det jag införskaffat men skulle kunna köpa annat

Jag körde 10cm ifrån på ett annat ställe och det har funkat bra, också hörn, dock 23 cm från andra kanten.

Trätrall nära betongkant med synlig avståndsmätning för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expanderbult nära en metallvinkel på betong med skugga och blöta fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R reta skrev:
Jag tänkte köra expander, det är åtminstone det jag införskaffat men skulle kunna köpa annat

Jag körde 10cm ifrån på ett annat ställe och det har funkat bra, också hörn, dock 23 cm från andra kanten.

[bild][bild]
Den ser väldigt lång ut för att fästa den stolpfoten. Jag hade köpt nya korta som är varmförzinkade. Du tjänar inte något i utdragsvärde att sätta dem sjupare än nödvändigt.
 
Nicro Nicro skrev:
Den ser väldigt lång ut för att fästa den stolpfoten. Jag hade köpt nya korta som är varmförzinkade. Du tjänar inte något i utdragsvärde att sätta dem sjupare än nödvändigt.
De köptes i annat syfte och tänkte återanvända, men tack för tipset, köper i så fall kortare, borde ju också minska risken för sprickor ju mindre man borrar.

Vad tror du om avstånden från kant med expander då 😬? 1.5x längden på expandern? Då blir ju frågan vad jag köper för längd…
 
R reta skrev:
De köptes i annat syfte och tänkte återanvända, men tack för tipset, köper i så fall kortare, borde ju också minska risken för sprickor ju mindre man borrar.

Vad tror du om avstånden från kant med expander då 😬? 1.5x längden på expandern? Då blir ju frågan vad jag köper för längd…
Längde beror lite på tillverkare, kolla nyttolängden. Ta 1,5X borrdjupet när du borrat enligt anvisningen så blir det bra. Alternativ leta upp exakt mått på tillverkarens hemsida. :)
 
Nicro Nicro skrev:
Längde beror lite på tillverkare, kolla nyttolängden. Ta 1,5X borrdjupet när du borrat enligt anvisningen så blir det bra. Alternativ leta upp exakt mått på tillverkarens hemsida. :)
Köpte ankarmassa istället, borde väl vara absolut minst risk för sprickor med den metoden
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.