Jag undrar hur man får reda på hur mycket vikt ett altan tak klarar av? Taket är ca 30 kvm, 9 st gjutna stolpar, 14 st reglar och råspont lagt. Ska nu lägga plåt på råsponten som väger ca 700kg, behöver jag vara orolig att det blir för tungt? Har en tanke att man kanske behöver sätta en stötta på mitten när det blir vinter och och snö, men annars kan det bli för tungt?
Hälsningar Hustomten
 
Du måste beräkna vad taket klara och då krävs det uppgifter om virkesdimension, spännvidder mm mm. De uppgifter som du redovisar räcker inte.
 
Rickard.
700/30≈23, 23kg per m2 är extremt tung plåt för att vara på tak, måste vara över 2mm tjockt?

Med det sagt så är inte 23kg/m2 särskilt mycket i taksammanhang och är det byggt efter moderna riktlinjer kommer det att funka MEN det är såklart svårt att veta på sånna här tak.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
700/30≈23, 23kg per m2 är extremt tung plåt för att vara på tak, måste vara över 2mm tjockt?

Med det sagt så är inte 23kg/m2 särskilt mycket i taksammanhang och är det byggt efter moderna riktlinjer kommer det att funka MEN det är såklart svårt att veta på sånna här tak.
Det är gammaldags pannplåt, tycker också att det låter mycket.....
 
Rickard.
Hustomten på stenstranden Hustomten på stenstranden skrev:
Det är gammaldags pannplåt, tycker också att det låter mycket.....
Det låter helt orimligt isåfall, hälften låter mycket rimligare.
 
R roli skrev:
Du måste beräkna vad taket klara och då krävs det uppgifter om virkesdimension, spännvidder mm mm. De uppgifter som du redovisar räcker inte.
Oj vet inte mycket om spännvidden... Men takreglarna 45x120 cm sitter på ca 55cm mellanrum, var tvungen att använda den dimensionen annars för lågt i tak, och råsponten är 20x120.
Stolparna är grova timmerstolpar mellanrummet är ca 150-180 cm
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det låter helt orimligt isåfall, hälften låter mycket rimligare.
Nu har jag ringt och kollat, det var 6 kg per kvm🫣😁
 
  • Haha
Rickard.
  • Laddar…
Hustomten på stenstranden Hustomten på stenstranden skrev:
Oj vet inte mycket om spännvidden... Men takreglarna 45x120 cm sitter på ca 55cm mellanrum, var tvungen att använda den dimensionen annars för lågt i tak, och råsponten är 20x120.
Stolparna är grova timmerstolpar mellanrummet är ca 150-180 cm
Spännvidden och snözon är väsentlig information skulel jag säga - men kanske inte för plåten eller inte, utan mer generellt för taket med snö på - plåt räknas som "lättviktstak" till skillnad från tegel/betong.

120x45 C24 ger ca 2 m i spännvidd i snözon 2 om du kör cc60
Tabell med olika dimensioner av takbjälkar, hållfasthetsklasser och fri längd vid centrumavstånd 1200 mm samt olika snözoner upp till 3,5 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här kan du räkna på dimensioneringen:

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-med-takkonstruktion/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.