Bor i en lägenhet som är byggd 2010 och undrar på ungefär hur mycket vikt ett golv tål?

Tänkte ha ett gym hemma och vill köpa ett ställ (se bild nedan) där jag kan ställa mina lösa vikter samt hantlar (ca 100-120kg). Stället tål ca 300kg belastning, men frågan är hur mycket golvet tål? Vill ju liksom inte att hela rummet kommer att rasa ned till grannen.

Hade även tänkt att skaffa en träningsmaskin i rummet som även innehåller ca 140kg magasin. Stället och maskinen kommer dock inte att ställas bredvid varandra.

taurus_hantelablage_001_2016_1600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill minnas att man dimensionerar för 200kg per kvadrat...
 
tror inte vikten i sig är problemet, men om man tappar vikten...

/ATW
 
Ett piano väger runt 200 kg. Jag tror inte att folk brukar fråga om lov för att ställa in det. En vattensäng kan väga flera hundra kg. Det skall nog mer till för att knäcka ett golv.
 
Det viktigaste är nog vad det är för bjälklag. Det är säkert betong i en sån ny lägenhet, så det ska nog fungera. I min förra lägenhet, byggd 2006, hade jag ett 200L akvarium. Med sten, vatten och allt väger det nog runt 300 kg, och det på en yta av ca 1 kvadratmeter.
 
Några normalöverviktiga gäster runt bordet eller i soffan blir snabbt ganska stor tyngd. En tresitssoffa med mig och ett par polare med samma tröjstorlek är en bit över 300 kilo redan det ska jag säga. Så 300 kilo låter mycket mer än vad det faktiskt är.
 
För att inte snacka om en välfylld bokhylla. Då ligger alla tidigare exempel i lä.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Så tror ni att det är ok att belasta golvet med 300kg / m2?
 
Om man skall beakta scenariot att du lyfter alla vikter så måste man ju lägga till din kroppsvikt också. Men jag skulle inte vara orolig att lasta 300 kg på ett lägenhetsgolv.
 
300 kg/m2 skulle jag nog tycka fungera om man håller sig till 1 kvm. Lägger man 9000 kg på ett 30 kvm golv är jag inte lika säker :)

Kan förresten tillägga att det inte ens var några märken i parketten när jag flyttade ut akvariet.
 
gusvo085 skrev:
Jag vill minnas att man dimensionerar för 200kg per kvadrat...
Detta stämmer. Men det betyder inte att man på en mindre yta på golvet inte kan ha större tyngder. Givetvis är det fördelaktigt att ha det nära ytterväggen eller bärande innervägg.
 
  • Gilla
HEA240 och 1 till
  • Laddar…
nimhed skrev:
För att inte snacka om en välfylld bokhylla. Då ligger alla tidigare exempel i lä.
Böcker är verkligen mycket, mycket tyngre än man tror.
 
phattrance skrev:
Så tror ni att det är ok att belasta golvet med 300kg / m2?
Absolut. Tänk själv nästa gång du fyller jämna år, och bjuder in alla kompisarna i tyngdlyftarklubben, och det blir så fullt med folk att det nästan bara blir ståplats kvar (såna fester har man ju varit på). Då kan belastningen på hela golvet mätas i ton.
 
thomas33 skrev:
Dessa norrmän fyllde ett badrum med vatten och det var många liter innan det brast!
[länk]
Haha, helt underbart galet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.