Jag har just blåst upp ett ton lösull på vinden och i samband med det också monterat mögelstoppers i takfoten. I takfoten har jag satt en ventilator i varje fack. Nu funderar jag på hur mycket nockventilation som krävs? Finns det kanske någon schablon för detta att följa? På paketet till Möggelstoppersarna står det "montera i varje eller vartannat fack".

Ofta har man ju ventilation genom gavelspetsen och då är ju hålet rätt litet....
 
Hmm, har du ingen "vanlig" ventilationsspalt vid takfoten?

Annars får du väl sätta lika många stoppers som takfoten har vid nocken också så att det blir rejält genomblås ;)

Jag har takfotsvent ~30 mm längs långsidorna samt mögelstoppers i vartannat takstolsfack nära nocken (sluten nock).

Gavelventilation ger jag inte mycket för, nej blås in vid takfot och ut vid nock känns mera naturligt!
 
Nej, ingen vanlig ventspalt i foten, den försvann när jag byggde takfotslåda (fanns ingen låda tidigare). Takfoten är redan fixad, där sitter det m-stoppers i varje fack.

För mycket ventilation är inte bra det heller, men det blir väl till att sätta en i varje fack även i nock - för lite vent är antagligen värre i detta gamla hus.
 
Jag har precis tänkt att göra samma sak (tilläggsisolera med lösull) inför vintern. Men kan man verkligen montera mögelstoppers i efterhand (jag antar att montage sker både innifrån vinden och från utsidan) ? Vinden blir väl så gott som oåtkomlig efter att lösullen blåsts in? Eller har du löst det på något sätt?
 
MathiasS skrev:
Jag har just blåst upp ett ton lösull på vinden och i samband med det också monterat mögelstoppers i takfoten. I takfoten har jag satt en ventilator i varje fack. Nu funderar jag på hur mycket nockventilation som krävs? Finns det kanske någon schablon för detta att följa? På paketet till Möggelstoppersarna står det "montera i varje eller vartannat fack".

Ofta har man ju ventilation genom gavelspetsen och då är ju hålet rätt litet....
Förresten, hur har du löst åtkomst till hela vinden (för inspektion av innertak tex) i och med att den numera är full med lösull i ett tjockt lager (antar jag)?
 
andreasimner skrev:
[quote author=MathiasS link=1130914908/0#0 date=1130914908]Jag har just blåst upp ett ton lösull på vinden och i samband med det också monterat mögelstoppers i takfoten. I takfoten har jag satt en ventilator i varje fack. Nu funderar jag på hur mycket nockventilation som krävs? Finns det kanske någon schablon för detta att följa? På paketet till Möggelstoppersarna står det "montera i varje eller vartannat fack".

Ofta har man ju ventilation genom gavelspetsen och då är ju hålet rätt litet....
Förresten, hur har du löst åtkomst till hela vinden (för inspektion av innertak tex) i och med att den numera är full med lösull i ett tjockt lager (antar jag)?[/quote]


Jag har byggt en landgång 50cm ovan undertaket så att jag kan nå alla delar av vinden. Den går iprincip från gavel till gavel + ett avstick eftersom huset är byggt i vinkel.

Transformatorer till spottar, antennprylar etc har jag monterat så det kan nås från landgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.