Som jag har fattat de så har man ventilation i bostadshus mest för husets skull? Om man nu inte har jätte-tätt hus så märker jag då ingen skillnad med ventilationen av och på.

Anledningen varför jag undrar är för att jag var nyligen hemma hos en som hade ett FTX aggregat, fast denna hade varit HELT avstängd i 20år!!

Är ju helt klart jätte-billigt att inte ha på någon ventilation över huvudtaget. Men hur bra är det egentligen? Risk för fuktskador? Några hälsorisker?
 
Är det verkligen bra? Man återvinner ju ingen värme från inneluften när friskluft tas in.

Vi installerade ventilation hösten 2008. Innan dess fanns inget. Inneluften är nu märkbart friskare och man känner sig mycket piggare. Dessutom torkar golven när man moppat dem. Ganska trevligt...
 
När vi stoppar FTX:n för filterbyte så märks det på några minuter att luften blir sämre inomhus. Står man verkligen ut med detta i 20 år? Då har man kanske glömt bort vad bra luftkvalitet innebär?
 
Rrrrr skrev:
Som jag har fattat de så har man ventilation i bostadshus mest för husets skull? Om man nu inte har jätte-tätt hus så märker jag då ingen skillnad med ventilationen av och på.

Anledningen varför jag undrar är för att jag var nyligen hemma hos en som hade ett FTX aggregat, fast denna hade varit HELT avstängd i 20år!!

Är ju helt klart jätte-billigt att inte ha på någon ventilation över huvudtaget. Men hur bra är det egentligen? Risk för fuktskador? Några hälsorisker?
Hur tyckte du själv klimatet var när du kom in i huset då? Luktade det det sommar bris och blommor?
Var du inne i badrummet och kollade hur omgivningen såg ut?

Ja fuktskador och allergi är två bra exempel.
Fast det är klart, inte fel att odla svamp inomhus, slipper man ju sticka till Ica maxi och handla. ;) Bara att skrapa ner direkt från väggen. :)
 
Jag kände inget speciellt. De kanske hade väldigt dåligt isolerat hus? Jag har varit inne i en lägenhet en gång där FTX var avstängd. Där höll nästan tapeterna på att ramla av från väggarna.. Men de var å andra sidan en afrikansk stor familj som hade långkok på spisen.. konstant! :)
 
Historiskt sett är mekanisk ventilation ett nytt påfund. I småhus har väl mekanisk ventilation styva 40 år på nacken och mänskligheten har bott i hus... tja... länge.

Plus-sidan är energieffektivare hus med mekanisk ventilation (om den fungerar som den ska). Minussidan är riskkonstruktioner genom tätare hus och den faktiska uppkomsten av allergier och sjuka-hus-syndrom.

Inomhusklimat före 1970 byggde på den nu helt bortglömda konstarten "vädring". Det fungerar ju lika bra som mekanisk vent för att åstadkomma inomhusklimatet, låt vara till viss arbetsinsats och högre energiförbrukning.
 
frjo7205 skrev:
Historiskt sett är mekanisk ventilation ett nytt påfund. I småhus har väl mekanisk ventilation styva 40 år på nacken och mänskligheten har bott i hus... tja... länge.

Plus-sidan är energieffektivare hus med mekanisk ventilation (om den fungerar som den ska). Minussidan är riskkonstruktioner genom tätare hus och den faktiska uppkomsten av allergier och sjuka-hus-syndrom.

Inomhusklimat före 1970 byggde på den nu helt bortglömda konstarten "vädring". Det fungerar ju lika bra som mekanisk vent för att åstadkomma inomhusklimatet, låt vara till viss arbetsinsats och högre energiförbrukning.
Nja, inomhusklimatet var bra förr och byggde på ventilation med självdrag. Motorn till detta är att man eldar - ved eller olja till exempel, som ju förbrukar syre och skapar drag i skorsten (=undertryck i bostaden). När spisen och pannorna slocknat så havererar självdraget och man söker ersättning, tex forcerad ventilation av olika slag.
 
Stämmer inte riktigt. Du hade en period, säg 30-70tal då vattenburen värme eller direktverkande el var den vanligaste uppvärmningen och "termisk-mekanisk ventilation" genom eldning och drag i murstock var mindre vanlig. Samtidigt saknades mekanisk ventilation i småhus. Ventilationen uppstod då som du skrev genom självdrag pga otäta hus och självdragskanaler.

Om vi leker med tanken att energipriset var 2 öre/KWH är jag övertygad om att många skulle bygga självdragslösningar i stället för "täta hus". De senare har ju onekligen fört med sig ett lastbilslass av problem som tidigare inte förekom.
 
Så att luftfuktigheten håller sig runt 40-60%?
 
frjo7205 skrev:
Stämmer inte riktigt. Du hade en period, säg 30-70tal då vattenburen värme eller direktverkande el var den vanligaste uppvärmningen och "termisk-mekanisk ventilation" genom eldning och drag i murstock var mindre vanlig. Samtidigt saknades mekanisk ventilation i småhus. Ventilationen uppstod då som du skrev genom självdrag pga otäta hus och självdragskanaler.
Ja, hur var det där med direktverkande el egentligen? För mig var uppväxten i sådana hus (byggda på 50-60-70 tal) lika med att som liten parvel bli livrädd när oljepannan drog igång. :) Och då var det rakt inte någon fråga om att inte elda i huset. Jag skulle säga att det stora slutet på eldningsperioden kommit mycket senare, när oljan åkte ut och ersattes av diverse elektriska "pumpar" av olika slag.
 
Rrrrr skrev:
Som jag har fattat de så har man ventilation i bostadshus mest för husets skull? Om man nu inte har jätte-tätt hus så märker jag då ingen skillnad med ventilationen av och på.
Ja, jag märker det direkt. Hus från '48 som när vi flyttade in inte ens hade några tilluftsventiler på bostadsplanet (när vi varit hela familjen några timmar i vardagsrummet, 50m2, så var det dags att vädra, av rena komfortskäl). Sedan jag installerat mekanisk frånluft i hela huset så märks en klar skillnad, speciellt i källaren.

Sedan beror det naturligtvis på användning, en ensam äldrepensionär (som aldrig duschar), klarar sig naturligtvis med mindre ventilation. (Fast det kan behöva vädras av andra skäl...)
 
En klar fördel med (rätt inställd och fungerande) mekanisk ventilation är att man säkerställer ett undertryck i huset,
(extra viktigt om man tex tilläggsisolerar vinden och har tveksam fuktspärr)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.