Frågan är till er som har vedeldning som enda uppvärmning, hur många kubik går det åt på ett år? Vi har snart andvänt 13 kubik mellan januari-januari. Vet att det inte är normalt då vi har ett riktigt dåligt hus. Undrar mest för skojs skull hur mycket alla andra andvänder (y)
 
A
B Bopåzoo skrev:
Frågan är till er som har vedeldning som ända uppvärmning, hur många kubik går det åt på ett år? Vi har snart andvänt 13 kubik mellan januari-januari. Vet att det inte är normalt då vi har ett riktigt dåligt hus. Undrar mest för skojs skull hur mycket alla andra andvänder (y)
110 m2 med källare.
Jag gör av med ca 19 m3 per år.
Men jag eldar med öppna spjäll och har riktigt varmt inne..
far och mor hade en ved förbrukning på ca 15m3 per år.
20 m3 om det var långa vintrar..
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
När ja bara eldade med ved några år, i en 20kw vattenmantlad kamin mot tank, ca 100m2 uppvärmt vi den tiden, slukade den ca 16m3. Grannen har en stort oisolerat stenhus, han bränner enligt utsago 30-40 m3 :).
 
Hus 1 Götaland, permanent, endast ved
119m2 och knappt 10m3 ved av sämre sort, röjrester, skogsstädning, rötved och sågytor
mindre än 4000kWh hushållsel

Hus2 Götaland, permanent, ved och el
75m2, 40tals hus, stående plank, spån+20cm mineralull på vindsbjälklaget, ca 10m3 ved
+12000kWh inkl hushållsel, vvb och enkel luft/luftvärmepump

Hus 3 Götaland,permanent, ved
55m2 6-8m3 ved, bättre sort med björk och ek
6000kWh inkl förbränningstoa, vvb och hushållsel

Hus 4 Norrland, stuga/fritid med vedspis
12+loft6m2
Max 1m3 bra björkved i rätt längd, travad och perfekt torr

Motorsåg och Fiskars klyvyxa är lätt flyttbara och duger fint att hugga dessa mängder med, men det tar en vecka i skogen och en på vedbacken med kapning klyv och delvis travning under under enkla tak, mestadels grovklyvs veden och torkas på rus men kanterna travas.
Vedboden står full med travad torr björkved som reserv, men det är för mycket jobb att fylla och tömma boden då veden torkar fint ute under tak om den får ett par år eller mer på sig. Jag försöker undvika onödig hantering, flyttning och travning av veden då det inte höjer värdet eller mitt välbefinnande.
 
  • Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Timmerhus knappt drevat och nån form av isolering på insidan (50mm). Endast fritidshus som ligger i Roslagen. Eldas första vintern endast i öppenspis (5ggr har köksspisen gått, reservkraften) gjort av med 6-7kubik trots att llvp står på 22grader.
80% gran har gått, lite björk och lite ek.
 
Hus byggt -70, två våningar + källare, typ 100m2 våning ett å lite mindre våning två...
Jag har dålig koll på hur möe som går åt, men vintern 2018 -2019 skrev jag upp vad jag körde in, så mellan 18 nov. till sista april eldade jag upp 17 1,5 kubiksäckar, så det blir 25,5 m3 stjälpt mått eller typ 18 - 19 m3 travat.

Värmer med bara ved av blandad sort, + solpaneler på taket, men dom ger i princip ingen värme förrän frammåt våren...
 
Ca 13 kbm kastad kluven ved.
128 kvm bra isolerat hus. FTX utan elelement.
Eldar i princip två timmar morgon respektive kväll vid utetemp ned till minus 10.
Mildare bara en gång om dagen.

Har en större täljstensugn på ca två ton, som enda värmekälla. Öppen planlösning.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.