har en kakelugn och undrar hur mycket ved det går åt ungefär en vinter, huset är på 90kvm, 1.5plan, ganska välisolerat tror jag. 5kubik? 10? 15?
 
jaa... hur långt är ett snöre?

alvarligt talat så måste du veta vad förbrukningen har varit...

1 kubikved kan räcka länge om man kör mot en Ack-tank. Sen beror det också på vad det är för ved man eldar.. är det gran? är det björk? ek? dom har olika mycket effekt (värme) lagrad i sig..

1 kubik björkved har jag läst att det är ca 1500Kwh
1 kubik blandved ca 1000-1200Kwh
1 kubik Olja är ca 10.000Kwh.

Så om huset drog ca 2 Kubik olja så är det typ 20.000Kwh.. dvs ca 13,5 Kubik björkved.

Men det blir ju enklare om man vet den tidigare förbrukningen..

Sen finns det ju kubik ved som är stablad och inte staplad. se upp med du köper! o räknar på..
 
Du kan nog räkna på ca 1000 kWh/m3 (kanske lite till om det är prima björk) efter alla förluster har jag sett att äfab räknar på iaf..
 
  • Gilla
Ensimon
  • Laddar…
En granne lyckas bränna upp 6kbm björk på en vinter i en kamin.
Jag gissar att det är ungefär det man "hinner" elda upp.

Och som Per-Erik säger, kolla/fråga vad för ved det är du beställer, om du inte
ser det på plats.

En del säljer stjälpt mått = mycket luft = dyr ved
Det ska vara staplat mått, travad ved = 400-500kr/kbm torr o eldningsklar.

Jag har möjlighet att köpa stammar för 120kr/kbm, avlastat på tomten.
Men då får jag såga, klyva, stapla och torka det själv.
Men det är värt jobbet för man spar massor med pengar.
 
  • Gilla
Nevzad
  • Laddar…
Farsan gör av med lika mycket ved som jag i sin kakel ugn och vedspis.
Ca 20 kubik
Är nog väldigt svårt att gissa hur mycket du kommer göra av med
 
kvistarn skrev:
har en kakelugn och undrar hur mycket ved det går åt ungefär en vinter, huset är på 90kvm, 1.5plan, ganska välisolerat tror jag. 5kubik? 10? 15?
Min farsa gör av med 20-25m3 på 110m2 han eldar för 95% av värmen ( en kamin han bor i norra dalarna)
 
det är spillvirke från jobbet, gran, (reglar/panel/plank) 150kr/lass vill dom ha, kanske kan få på 3m på ett lass...
driftskostnaden har tidigare varit runt 20kkr om året med eluppvärmning, men då var ju all el med i det....
 
Man brukar räkna med att hushålls elen är runt 5000 kwh.. Men det är lite lågt räknat anser jag.. ligger nog runt 6-7kwh för dom flesta..

Så du kan nog räkna med en ca 15 kubik ved då.. :)

Spillvirke (reglar o sånt) har jag märkt att det inte alltid är bra.. i bland är det för tort o brinner upp snabbt som bara den.. man vill ju att det ska brinna mycket o länge..!

Sen bör du inte elda målat virke..
 

Sen bör du inte elda målat virke.. [/quote]

Är det verkligen så farligt att blanda med en målad brädbit ibland? Jag skulle aldrig elda med enbart målat virke, men att blanda med nån enstaka kan väl ej vara farligt. Jag tror mest att det är spisförsäljarna som hittat på detta så de ska ha nåt att skylla på ifall nåt går sönder i spisen eller kakelugnen.

Vad tror ni?

 
MJS skrev:
Sen bör du inte elda målat virke.. Är det verkligen så farligt att blanda med  en målad brädbit ibland? Jag skulle aldrig elda med enbart målat virke, men att blanda med nån enstaka kan väl ej vara farligt. Jag tror mest att det är spisförsäljarna som hittat på detta så de ska ha nåt att skylla på ifall nåt går sönder i spisen eller kakelugnen.

Vad tror ni?
Avfall eldast lämpligast i en avfallspannan med erforderlig reningsutrustning! >:(
 
Ur miljösynvinkel är det förstås förkastligt att elda målat virke, men tar spisen eller skorstenen verkligen skada om man blandar med en målad brädbit i resten av brasan?

Jag vill minnas att nån spisförsäljare sagt att man ej heller får elda tomma mjölkburkar, spisen tar skada!! :)
 
Ur miljösynvinkel är det förstås förkastligt att elda målat virke, men tar spisen eller skorstenen verkligen skada om man blandar med en målad brädbit i resten av brasan?
Nej det tror jag inte att den gör.
Frågan är vad som fastnar från färgen i kaminens väggar och / eller i skorstenen ?
Om det inte förångas pga. av den höga värmen ?
 
ja det mesta är ju omålat, lite målat finns ju med förstås, alkydfärg är isåfall på, hade ju varit fint att ha o tända upp med men är det giftigt så hoppar jag nog över det...
sen är jag lite fundersam över hur hårt man kan elda i en kakelugn, ska man elda i timtal eller? har bara eldat i 1-2 timmar max på kvällen när jag eldat nu i dagarna, typ "en kasse" ved varje gång. den blir ju het rätt fort tycker jag, men man kanske ska elda på ändå?
nu ska jag ut och slå ihop lite vedförvaring ;)
 
alkydfärg är ju alkydolja - alså bränbart och bör förbrännas till  CO2 + vatten. Pigmenter anses farliga för miljö och dom hamnar  i askan i form av oxider ( titanoxid, zinkoxid och annat ...) så är det kanske askhanteringen man bör titta på ;). En och annan målat pinne skadar inte ugnen men i överdos kan ge för mycket värme på en gång.  I övrig  var försiktig och elda inte för våldsamt med den torra spillveden ( gissar att den är mycket torr)  - det kan uppstå för hög temperatur som på sikt skadar din ugn ( sprickor). Lägg i lite och ofta i stället för proppfullt och full fart så att rökgasröret glöder ;). För många små torra bitar tänder och brinner i hela volymen på en gång och det kan bli mycket värme som tillverkas på kort tid.
gaia
 
Per-Erik skrev:
Spillvirke (reglar o sånt) har jag märkt att det inte alltid är bra.. i bland är det för tort o brinner upp snabbt som bara den.. man vill ju att det ska brinna mycket o länge..!
Ja, i en kamin är det en nackdel för man hinner kanske inte ta hand om värmen och den försvinner för snabbt i skorstenen eller det blir för varmt i rummet. Då gäller det att lägga lite i taget med korta intervaller allteftersom det brinner upp.
I en kakelugn spelar hastigheten något mindre roll eftersom värmen lagras i själva ugnen och överhettar inte luften i rummet så som en kamin kan göra :).
Vill du att det ska brinna långsamt och länge så lägg några riktigt stora ( torra) ek eller bokved bitar på glöden ;). Ibland glöder dom ändå till nästa dag :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.