Hej

Hoppas nån har lite svar åt mig. Vi bor i bostdasrätt och nu ska de sätta märae i huset så efter en viss mängd vatten får man betala själv, el använder man mindre får man tillbaks.
Därför är jag lite nyfiken på hur mycket vatten som går åt.

man får använda 113 kubikmeter kallvatten och 32 kubikmeter varmvatten. Är det mycket el lite?

Hur mycket vatten går det vid en diskmaskin, det står ca 25 liter om det är smutsig disk. En tvättmaskin då?

Hur mycket går det om man duschar?

Vill få ett hum om hur mycket man kan tänkas använda idag.

hoppas nån har lust att svara :)
 
jag gissar att det där kommer räcka för dom flesta, sett till totala förbrukningen. Fördelningen mellan varmt och kallt törs jag inte sia om.

Vattenförbrukning är också väldigt individuellt där vissa är nöjda på öken-nivåer och andra förbrukar en insjö om året.

Ur ett kostnadsperspektiv tror jag verkligen inte du behöver oroa dig. Om du mot förmodan förbrukar mer än specifikationen så kan väl inte överskjutande litrar kosta så mycket?

Hur har man föresten kommit fram till dessa gränsvärden? Kan man ana en smyghöjning av avgiften?
 
200-250 liter per person och dag har jag hört nånstans. Men det är ju som sagt väldigt individuellt.
 
145 m³ vatten per år är nog något över vad man räknar som snitt för en normalfamilj tror jag.
 
MathiasS skrev:
jag gissar att det där kommer räcka för dom flesta, sett till totala förbrukningen. Fördelningen mellan varmt och kallt törs jag inte sia om.

Vattenförbrukning är också väldigt individuellt där vissa är nöjda på öken-nivåer och andra förbrukar en insjö om året.

Ur ett kostnadsperspektiv tror jag verkligen inte du behöver oroa dig. Om du mot förmodan förbrukar mer än specifikationen så kan väl inte överskjutande litrar kosta så mycket?

Hur har man föresten kommit fram till dessa gränsvärden? Kan man ana en smyghöjning av avgiften?
jag har ingen aning om hur de kom fram till dessa siffror. det var därför jag undrade lite hur långt man kommer på den mängden.
De kommer även höja hyran 4 procent.
 
Nallis skrev:
jag har ingen aning om hur de kom fram till dessa siffror. det var därför jag undrade lite hur långt man kommer på den mängden.
De kommer även höja hyran 4 procent.
Den totala förbrukningen idag dividerat med antalet kvadratmeter multiplicerat med din lägenhetsyta?
 
GoForIt skrev:
Den totala förbrukningen idag dividerat med antalet kvadratmeter multiplicerat med din lägenhetsyta?
Hehe ja den uträkningen var ju lustig :D
 
Vi gör av med ca 60 m3 /år för två vuxna och ett barn (1 1/2 år), och jag tycker inte att vi snålar. Med fler personer i hushållet ökar förstås förbrukningen. Vår kommun räknar enligt schablon med en förbrukning på 120 m3/år för normalhushållet.
 
wertok skrev:
Hehe ja den uträkningen var ju lustig  :D
Vad var så lustigt med den..?

När jag skrev antalet kvadratmeter, så avsåg jag hela föreningens.
 
GoForIt skrev:
Vad var så lustigt med den..?

När jag skrev antalet kvadratmeter, så avsåg jag hela föreningens.
Okey! Såklart är det så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.