Hej

Jag sitter mitt uppe i en renovering och är snurrig med allt jag skall tänka på.

Ett ljudsystem byggs också där basar skall placeras i rummet och ljudkillen kommit med förslag att gömma 4st basar bakom soffan. Dock finns 1 av 3st element där och frågan nu är om man vågar ta bort det?

Det vore bäst estetiskt om det gick att gömma, men frågan är hur mycket kallare jag skulle få det.

En rörfirma jag frågade sa att jag inte skulle ta bort det och en annan trodde inte att det skulle påverka så mycket.

Vad tror ni? Hur går jag till väga för att få veta 100%?

I annat fall måste jag bygga en konsol och sätta upp basarna på väggen.
 
  • Ritning av en fyra rum och kök lägenhet, 110,5 kvm, inkluderar vardagsrum, kök, sovrum, badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronik och förpackning; OLED TV-låda, högtalare, bubbelplast, mörk inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med långt föremål i plast, kartonger, fönsterpersienner och oordning. Text "ELEMENT" och orangeröd markering syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två foton av element, en med kartong, röda markeringar visar mätningar på 100 cm och 179 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vansinnigt att ta bort element om man på något sätt bryr sig om värmekomforten i bostaden. Men du vill sitta och frysa och lyssna på musik så är det kanske bara upp till dig?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det är en bostadsrätt?
I en bostadsrätt så tillhör värmesystemet (tex radiatorerna) fastigheten och det är bostadsrättsföreningen som har allt ansvar för värmesystemet förutom ytskiktet (färgen) på radiatorerna.

Normalt så får man inte röra något med värmesystemet förutom själva termostaterna.


Sen tror jag inte att dina grannar kommer att bli särskilt glada när du börjar använda kraftiga bashögtalare. Basljudet tränger ingenom betong, det hörs lätt några trapphus bort.


Stänger du av en radiator så kommer de andra två att behöva ge mer värme. Det kommer även att bli lite ojämn fördelning av värmen i rummet. Där radiatorn är avstängd kommer det att bli lite svalare jämfört med där radiatorerna är på, hur mycket är svårt att säga.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Har du oljepanna och bara kan öka temperaturen så kan du nog hålla varmt i huset, men vad är det för fönster? är det äldre fönster så sitter elementet där för att motverka kallras
 
@Plutus eftersom det på ritningen finns trapphus och hiss så lär det vara en lägenhet och då lär det vara med central värmecentral som styr ut framledningen.
 
Om du har soffan mot befintligt element så bidrar detta element inte så mycket till rumsuppvärmingen. Ett bra sätt att slösa energi.
Och om högtalarna dunkar mot soffryggen, är det bra akustik?
 
Åverkan på förenings egendom blir dyrt om det upptäcks. Köp en villa istället så får du ändra som du vill utan att påverka andra 😂
 
Ljudanläggning i lägenhet är knepigt. Jag har haft "entusiastiska" grannar och det är spännande när de står sig på varandra. Min lösning var att ta på mig hörselkåpor och höja min volym en stund tills de lugnande ner sig...
Men hur ser familjesituationen ut? Är det film eller musik du kommer att köra?
De flesta lägenheter är fruktansvärda ur ett audiellt perspektiv i vilket fall som helst. Så jag hade rekommenderat en dyrare lur med förstärkare om du är ensam, kanske med stöd av en thumper (eller vad de nu heter) i soffan. Men nu har du en befintlig uppsättning med högtalare redan så då är det bara att titta på hur du bäst får in ljudvågorna i rummet. Vad är din installatörs förslag och beräkningar? Har hen koll på lägenheters stomljud?
 
Generellt kan man vanligtvis uppfylla värme i ett rum bara man har tillräckligt med effekt, så 2 eller tre element funkar båda två.

Är det vattenburet är det förstås mer komplicerat, el element kan det räcka med lite större efekt på elementsn, med vattenburet får man räkna lite på hur det slår, kan behövas större radioatorer eller högre framledningsvärme eller liknande..

MEN, sen brukar man ha ett element under varje fönster då man annars riskerar kallras - så jag skulle inte tagit bort ett element under ett fönster.

Som ett par andra har skrivit: Gäller det dessutom en bostadsrätt med centralvärme så måste du ha tillstånd för att ändra uppvärmningen på det sättet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.