Mitt projekt med att ta bort hela 1-rörsystemet och ersätta med ett två rörsystem fortsätter.

Halva huset är nu uppvärmt 7 element som jag helt och hållet kör med PEX slang.

Andra halvan kommer jag lägga vanliga rör i taket på källaren. Råkar ha fått över ganska mycket 22 mm kopparrör när jag flytta värmepumpen. Tanken är att använda det som stam för att försörja 8 element med vatten.

Kommer detta fungera:
Stammen (22mm) kommer vara ca 6 meter lång och varje avstickare 15mm (två element på varje stick) och sedan upp genom golvet 12mm till varje radiator.

Totalt är det ca 6200w i alla elementen som stammen skall försörja.

Så är 22mm för litet för mig? Det är 22 mm som kommer ut från pannan också.
 
P
22mm cu klarar ditt behov 👍
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
22 mm funkar fint men onödigt att köra med både 15 och 12 mm.
 
mexitegel skrev:
22 mm funkar fint men onödigt att köra med både 15 och 12 mm.
Tack för era svar, jag har redan borrat igenom alla golven till ovanvåningen och dragit igenom skyddsrör för 12mm rör. Menar du att det går att köra 12 mm på avstickarna från stammen eller det är lika bra att köra 15mm på allt?
 
Skulle ju tro att du klarar dig på 12 mm på sticken om det inte är några hiskeliga effekter nu när du redan borrat, annars hade jag föreslagit att du kört på 15 mm hela vägen från stam till radiator.

Är inte hela världen att blanda heller, man vill bara försöka hålla nere antalet dimensioner i en installation :)
 
Jag hade kört på 15 på sticken då det ofta är just 15 som anslutning på elementen.
 
Jag har vattenburen golvvärme i källarplan om 140 m2 där röris valde att mata fördelarskåpen med 12 mm från pannan. Katastrof, då det itnte räcker till. Nu är det ena skåpet som sitter I pannrummet korrigerat till 22 mm men den andra matningen är dessvärre ingjuten under golvet. Han har lovat dra om den, och då i taket men ännu ej gjort....Så jag hade definitivt kollat noga och hellre valt den större matningen.
 
Tack :) jag kör 15 mm så mycket det går på sticken och kanske något till ovanvåningen också om det inte går att borra om :)
 
Jag kör 22mm PEX som stam till mina radiatorer, 2 slingor med 3 radiatorer på ena ( baksidan av huset ) och 7 radiatorer på andra sidan (framsidan av huset), sen har jag dragit upp 15 till samtliga radiatorer. att gå över till 12mm känns onödigt det det ändå finns halvkopplingar för 15mm till de flesta radiatorer. Då får du bara extra skarvar som dels kostar pengar och dels kan läcka senare.
Alternativt så att du drar 12mm hela vägen till 22mm rören, allt för att spara pengar, skarvar och eliminera för mycket olika dimensioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.