Vi ska sätta in en induktionshäll i en massiv träbänk från IKEA.

Utrymmet för hällen på skivan är 80 cm. och det bästa vore om vi kunde sätta hällen så långt ut i kanten som möjligt (så att vi kan montera fläktkåpan rakt över den eftersom ventilen sitter där), så att det blir ett 20 cm. brett område vid sidan av den.

Personlen på IKEA berättade dock att man måste börja minst 10 cm. in på skivan, vilket skulle innebära att hällen (60 cm. bred) hamnar i mitten av den 80 cm. breda skivan och förskjuten i förhållande till fläkten.

Stämmer detta eller kan jag be dom att fräsa ut hålet (vanlig nedfäldd, inget underlimmat eller så) bara någon centimeter in? Finns det risk för skador eller annat otyg?

Vad gör man om ventilen inte är centrerad över fläktkåpan (om man inte vill bygga ett tjusigt täckskåp som en del här på forumet har gjort)?
 
Tycker nog oxå det verkar vanskligt att vara för nära kanten.

Vad gäller fläktkåpan, är det bar 10 cm det handlar om, fläktkåpans kanalbredd brukar medge en 10 cm i sedled eftersom röret inuti inte är så brett.

Annars kan man ju bygga vidare kåpans kanal 90 grader vid taket, ser ok tycker jag

/M
 
10 cm från kanten? Nej, det kan jag inte förstå? Naturligtvis hamnar hålet en bit en bit längre in, men kanten på hällen blir väl snyggast om den är 3-6 cm från bänkens kant?
De flesta induktionshällar kräver en ventilationspalt, men det kan jag inte heller se skulle påverka placeringen på bänkskivan?
 
Vi har placerat vår häll ca 3cm från kanten. Nu har vi inte börjat använda den ännu pga pågående renovering, men inte tror jag att det är något problem.
 
Det stämmer som ikea sa, minst 100mm. LG Collection rekomenderar även detta.
 
10 cm var även den rekommendation jag fick vid köp av bänkskiva från Bauhaus (gällde infälld diskbänk dock).
 
Då skulle ju ingen kunna använda häll i en vanlig bänkskiva? Hällarna bygger ju ca 500mm och skivorna är bara 600mm. Har jag missförstått något :-/
Hoppsan :-[ nu försår jag att det nog är från kortänden som frågan gäller.
Jag gör en pudel direkt!!
 
Det är väl just detta som det handlar om. Om man håller 10 cm och skivan spricker så kan man reklamera. Om man går under 10 cm och skivan spricker så får man stå för det själv. Går säkert aldeles utmärkt att såga hålet några cm från kanten, men leverantören tar inget ansvar för det.
 
Man kanske kan förstärka kortänden på bänkskivan med vinkeljärn som stöds av en bräda inne i bänkskåpet. Kanske 3 vinkeljärn som håller bänkskivans kortsida i schack.

Åtminstone en 4 centimeter måste man nog in från sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.