Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har en Thule 2270u släpvagn som är godkänd för cirka 550kg last om jag inte minns fel.

Nu ska jag iväg och hämta lite jord och undrar hur mycket släpet egentligen tåler en kortare sträcka.

Nån som har nån aning?
 
Oavsett vad den tål eller inte så är det ovanligt dumt att köra släpvagnar med överlast.
Inte bara bryter du mot lagar och förordningar dessutom påverkas egenskaperna på bil och släp så att du utgör en risk för dig själv och andra.

Lasta lagom och åk två vändor istället.
 
WAR skrev:
Oavsett vad den tål eller inte så är det ovanligt dumt att köra släpvagnar med överlast.
Inte bara bryter du mot lagar och förordningar dessutom påverkas egenskaperna på bil och släp så att du utgör en risk för dig själv och andra.

Lasta lagom och åk två vändor istället.
Nu var det ju inte det jag frågade.
 
  • Gilla
Mcfoster
  • Laddar…
Tusen kilo borde den klara, om däcken inte är allt för spruckna. ;)
 
  • Gilla
Pjorn
  • Laddar…
P
Du har säkert bara en 750kg axel och då bör man nog passa sig att lasta allt förmycket mera om du inte vill stå där med axelbrott.....
Sen är det ju också en fråga vad det är för bil. En liten bil kanske inte riktigt orkar dra och hålla emot när du bromsar...

Säger som ovan. Lasta lagom och åk två gånger.
Tänk på att du också har medtraffikanter. Jag vill inte möta ett skenande släp!
 
Frågeställningen är ju samma som hur många pilsner kan jag dricka utan att åka fast för fyllekörning!

By the way statiskt kan du lasta ung 4,7 ton på släpet.
 
225 kg, så att du är garderad mot konstruktionsfel och oberäkneligt slitage på bil och släpvagn. Tänk på att du är ansvarig även för skador du inte känner till.

Om du, däremot, rent hypotetiskt tänkte lasta mer än 550 kg på släpet, vilket du förstås inte ska göra, är 750 kg ett tänkbart gränsvärde enligt ovan, men på det tillkommer en säkerhetsmarginal. Så om du rent hypotetiskt alltså, kör med 750 kg ca, och tar det hyggligt lugnt borde det inte vara alltför riskabelt.
 
Pumpa upp däcken rejält om du lastar tungt, 3-4 kp. Jag har lastat rejält tungt på min 750 kg kärra utan problem (vet inte hur mycket, men däcken blev ganska platta).

Dock kör jag enbart på egen mark och korta sträckor, typ 100 m.

Att köra med överlast är ett effektivt sätt att bli av med körkortet. GÖR INTE DET.
 
Tycker nog att ni dömer lite hårt när ni jämför överlast på ett släp med rattonykterhet. Jag stod inför samma frågeställning som TS när jag skulle frakta stoora stenar över till grannen. Visst, det är inte tillåtet att köra med överlast och det skall naturligtvis inte uppmuntras ute i allmän trafik. I vissa fall känns ändå en viss överträdelse acceptabelt. I mitt fall rullade släpet ca 50 m på enskild väg. Det framgår inte nödvändigtvis av TS att han tänker åka ut och fara(!) i allmän trafik med sin överlast.
 
Det var ju värst... Ställer man en enkel fråga och sedan spårar folk ur totalt och ger en massa dumma kommentarer.

Men för att alla oroliga människor ska bli lite lugna så ligger det till så här:

Jag ska in på grannfastigheten och hämta lite jord men jag tror inte bonden har nån koll på hur mycket jorden väger så jag ville ha veta vilken marginal man kan tänkas ha. Så jag har inga planer på att överlasta, jag ska inte köra berusad, jag ska inte köra för fort.

Tack till de som gav vettiga svar. En del av er andra borde kanske tänka över vilken attityd man ska ha här på forumet.
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Håller helt med dig Saxpy. Reagerade oxå på hur svaren utvecklade sig:mad:. Din fråga är högst relevant och ingen har ngn aning om ditt uppsåt. Bara för att man har en motorsåg så får man inte såga ner grannens träd för det;)

Själv har jag kört och kommer att köra en sträcka på c:a 1 km med sand. Har uppskattat att det blir drygt 1 ton som kommer på kärran som är en 850 kg-kärra (600 i lastvikt och stabilt byggd - inte en obromsad Bauhaus-kärra). Har hittils gått bra. Max tryck i däcken behövs. Köra lugnt (typ max 30 km/h) är självklart. Dessutom brukar jag nån gång per år återinfetta lagren samt ev. juster kronmuttern. Lagren är nog det som tar mest stryk. Viktigt är också om ni lastar med maskin att ta det "vajjert". Töm inte hela skopan på en gång...
 
Har inte bonden en lastskopa på traktorn?? :) Mycke smidigare.
 
Med tanke på att jag fått in ett hjul med bromstrumma, del av axel etc efter axelbrott på ett släp pga överlast i vindrutan kan ni ju ana vad jag anser i frågan. Jag mådde inte speciellt bra av det, dels för att hjulet slog in mitt på förarplatsen och dels för att bilen i fråga var en nästan nyrenoverad MB280SEL -69 som blev allt annat än rak i tak, rut- och sollucksramar och takstolpar efter detta.
 
Redigerat:
Har bonden dessutom en kärra till sin eventuella traktor med eventuell lastskopa så kanske han kan köra ett större lass på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.